Nebojíme se offlinu – případová studie

Je v dnešní době již offline mrtev? Většina firem přesouvá stále více a více prostředků do online prostředí. Kde to skončí? Přesuneme se kompletně do onlinu?

PPC reklama, sociální sítě, video reklama, to vše jsou trendy poslední doby a opravdu to vypadá tak, že “zastaralé” offline kanály postupně ztrácejí na významu. Otázkou je, zda to není naopak. Není dnes jednodušší prorazit se starými dobrými letáky, když v tom již zmíněném online prostředí je tak velká konkurence? Rádi bychom znali odpověď, ale není tak jednoduchá. Jedním z hlavních důvodů je fakt, že se oproti online reklamě offline reklama mnohem hůře vyhodnocuje a doměřuje její skutečný dopad na tržby.

Naše aktivity a služby, které nabízíme klientům, se točí především okolo online marketingu, při plánování marketingových strategií však nikdy offline nezatracujeme. Nedávno jsme řešili s jedním z našich klientů propagaci jeho produktu.  Výsledkem tak byla offline kampaň, která přinesla zajímavé výsledky a my se o ni rádi podělíme v této případové studii.

Zadání od firmy Real Simulator   

Máme skvělý produkt

  • Jedinečný letecký simulátor, který vznikl z opravdového kokpitu letadla. Ovládli jsme originální přístroje jako nikdo na světě. Díky světovému unikátu se můžeme pochlubit nejrealističtějším simulátorem dopravního letadla DC-9 na světě.

Cena vs. zážitek

  • na první pohled se může zdát vysoká
  • cena je však naprosto úměrná následnému zážitku
  • je těžké tento zážitek komunikovat novým zákazníkům slovy, i fotografie jsou problematické
  • 99% zákazníků je naprosto nadšených ze zážitku – odkaz na hodnocení
  • pro neodbornou veřejnost (nepiloty, nehráče) je problematické komunikovat reálnost zážitku, kterou získáte v simulátoru ze skutečného kokpitu, všechny konkurenční simulátory totiž také komunikují, že mají také absolutně realistický zážitek

Konkurence

  • stejná, nebo vyšší cena
  • méně realistický prožitek, který je však komunikovaný stejně
  • horší kvalita nabízených služeb
  • lepší lokalita, nejčastěji Praha

Cílová skupina

  • B2B zákazník
  • firmy, které objednají letecký zážitek jako součást netradičního teambuildingu či večírku pro svoje zaměstnance (let v simulátoru s přijemným posezením ve VIP lounge)

Rozpočet

  • v řádu jednotek až desítek tisíc

Cíl

  • alespoň 2 objednávky na Vánoční večírek
  • zvýšení povědomí o značce v Liberci a okolí

Varianty řešení

Online řešení

  • PPC kampaň, kampaň na sociálních sítích, videa, rozhovory
  • budu lidi masírovat reklamou
  • zákazník začne porovnávat podobné produkt na internetu
  • náklady – můžu si je velice dobře regulovat a je na mě kolik vložím – malá část fixních nákladů a velká část variabilních, na druhou stranu s přihlédnutím k rozpočtu se nemohu příliš rozvášnit
  • jasně konkrétně a snadno vyhodnotíme výsledek kampaně, kolik lidí reklamu vidělo, kolik jí četlo a kolik se jich prokliklo na objednávku

Offline řešení

  • oslovíme alespoň 100 firem v blízkém okolí
  • pozveme je osobně na ukázkový let v našem simulátoru zdarma a v rámci toho jim i předneseme varianty a možnosti pro firemní spolupráci
  • jako hlavní kanál použijeme starou dobrou poštu,
  • rozesílku cílíme na personální oddělení z jediného, prostého důvodu – pokud přijde dopis na personální oddělení, pak se zpravidla dostane alespoň do rukou personálního oddělení a je menší šance, že skončí v koši asistentky, či recepční
  • náklady: tisk 100 ks pozvánek + 100ks letenek (vstupenek), 100 ks poštovních známek, několik hodin brigádníka, který obálky připraví, čas strávený na příchozí telefonáty od zájemců a jejich následné rozřazení do celého dne, náklady na tento ukázkový den
  • z offline kampaní nemá klient příliš velké zkušenosti nelze předpokládat, jak mohou dopadnout
  • budeme si společně držet palce, že se někdo ozve, nevíme, zda dopis došel do správných rukou, kolik lidí ho přečetlo a jediné měřítko bude počet lidí, kteří se nakonec ozvou, případně objednají

Výsledek

Jak již z článku vyplývá, rozhodli jsme se experimentovat a vyzkoušet offline variantu. A jak to celé dopadlo?

Z našeho pohledu byla kampaň úspěšná. Z 90 úspěšně odeslaných pozvánek přišli 3 objednávky na firemní večírek, což je s přihlédnutím k nákladům na akci velmi slušný výsledek.

Pokud bychom se pustili do online kampaně se stejným rozpočtem, výsledek by pravděpodobně nebyl takový.

Jaké si tedy vzít poučení z této případové studie a zkušenosti? Rozhodně neříkáme “pojďme se vrátit ke starému dobrému offline prostředí a na online zapomeňme.” Určitě není závěr ani ten, že “tohle funguje této firmě a vám to bude fungovat vždy a všude také.”

Rádi bychom vám však předali jinou myšlenku. Svět marketingu a reklamy roste a to hlavně v online prostředí a bude čím dál tím více těžké, se v něm prosadit. Nebojte se tedy změn a na první pohled experimentovat. Zkoušejte neotřelé způsoby, jak dostat váš produkt k lidem.

Tohle si ale můžete dovolit pouze v případě, že máte chytrou a smysluplnou marketingovou strategii a víte, že vám veškeré aktivity zapadají do sebe a směřují k jasnému obchodnímu cíli. Pouze v takovém případě se dá mluvit o experimentu a ne o vyhozených penězích.

Než se do jakékoliv kampaně pustíte nikdy nezapomínejte stanovit si jasný cíl a způsob, jak na konci kampaň vyhodnotíte. Taková kampaň pak musí mít svém místo v rámci marketingové strategie a směřovat k naplnění alespoň jednoho klíčového ukazatele (KPI).

V našem případě byl cíl jasný, 2 objednávky na firemní večírek. Nám se podařily 3 a ještě navíc s minimálním rozpočtem. V rámci strategie kampaň přispívala ke klíčovému ukazateli sledujícímu obrat.

Pokud připravujeme s naším klientem novou kampaň, vždy tomu předchází množství kroků a spuštění samotné kampaně je tím nejjednodušším. Příprava dlouhodobé marketingové strategie, ze které nám “vypadne” jasný cíl dané kampaně, ke které ještě o krok dál připravíme měřící strategii, je zakládním stavebním kamenem chytrého marketingu.

K přípravě samotné kampaně používáme jednoduchý nástroj, o který se s vámi na konec tohoto článku rádi podělíme.

Přejít nahoru
Scroll to Top