Marketing a analytika v době krize + manažerský přehled ke kontrole

Aktualizováno: 19.3.2020 18:52 Díky Petrovi Krauzovi za cenné připomínky a doplnění některých sekcí.

Tým Digitálních architektů se v této době snaží maximálně pomoci klientům menším i větším firmám, kterým současná situace ohledně COVID-19 výrazně zkomplikovala plány, práci i finanční příjmy. Pojďme se podívat co je možné dělat. Nevíte co se zaměstnanci? Nevyužívali jste online formu prodeje? Máte plno interních věcí, na které nezbyl čas?

Manažerský přehled najdete na této adrese a okamžitě vám umožní zhodnotit váš web na základě dat z Google Analytics.

Video návod k manažerskému přehledu naleznete zde.

Z jakých předpokladů naše doporučení vychází:

  • Situace bude trvat ještě měsíce než se trh stabilizuje
  • Lidé nakupují jen nezbytné statky a služby, ochota kupovat luxusní a nezbytné zboží rapidně klesá
  • Rozjezd po uvolnění omezení bude pomalý a je teď nejvhodnější chvíle se připravit
  • Pouze navýšení rozpočtů do reklamy (převážně vyhledávání) vám nepomůže, protože lidé prostě nehledají
  • Máte zaměstnance, kteří nemohou vykonávat pracovní úkoly, na které jste je najali, které nechcete nebo nedoporučujeme vyhodit (prodavači ze zavřených poboček apod.)

Článek budeme neustále aktualizovat, tak jak budou přicházet nové informace a zkušenosti z terénu, pište do komentářů vaše názory! Rozhodně nemáme u nás patent na rozum. Zároveň vaše současná situaci může některé kroky ukázat jako naprosto nesmyslné. Vše úzce souvisí i s vyspělostí vašeho marketingu

Stanovisko firmy

Pokud váš Facebook a oficiální stránky firmy mlčí k současné situaci změňte to. Zaujměte pozici, vyjádřete se, informujte svoje zákazníky o tom, zda funguje normálně či jaká opatření jste zaujali. Napište, jak se snažíte současné situaci pomoci a do jakých aktivit se zapojujete. Vyzvěte zákazníky ke klidu a respektování instrukcí, které vychází z nařízení vlády (roušky, vycházení, osobní hygiena).

Vyřešte dlouhodobé kampaně

Zvažte své velké kampaně jako je TV, rádio a tisk, které mohou tvořit nemalou položku ve vašem marketingovém rozpočtu. Připravte si potřebná data, která ukazují přínos těchto kampaní v minulých letech. Jednoduše řečeno nárůst direct a organic návštěv po odvysílání reklam. Pokud nevidíte výrazný nárůst ani nyní ho pravděpodobně čekat nemůžete.

Lidé z poboček – co se zaměstnanci?

Došlo k zavření vašeho obchodu a nevíte jakou práci zadat zaměstnancům? Nemusí všichni nutně zůstat doma, zapojte je do jiných aktivit. Vaši zaměstnanci jsou ti, kteří znají Vaše produkty a služby nejlépe. Určitě se najdou věci, kde tyto znalosti využijí.

Zkuste se podívat na rozvoj webu. Obsah a s tím spojená optimalizace pro vyhledávače patří k dlouhodobým a kontinuálním aktivitám, na které má celý tým najednou více času. Nepozastavujte práci na online prezentaci – vždyť ta jediná při uzavření pobočky (snížené poptávce po službách) stále funguje.

Zaměřte se na doplňování textů produktů a stránek se službami, tvorbu blogu (radí Petr Krauz), přípravu recenzí, focení a aktualizaci fotek nebo vytvořte slovník s odbornými termíny, které se ve vašem oboru používají. Zapracujte časté dotazy ze zákaznické linky nebo naplánujte příspěvky na sociální sítě. Zamyslete se nad aktuálním obsahem – nešel by rozvinout nebo upravit dle vašich silných prodejních argumentů?

Vše můžete udělat teď – po otevření poboček nebo zvýšení poptávky po vašich šikovných rukou bude webová prezentace na druhé koleji. Možná tak, jako tomu bylo doposud.

Můžete zároveň převést část zaměstnanců do logistiky skladu, balení či dopravy (pozor na právní aspekty, školení řidičů, referentů, apod.).

Investujte do školení zaměstnanců, i v tomhle těžkém čase. Budete mít zastupitelný tým, zkušené lidi na více segmentů jejich každodenní práce.

Okamžitě opravte slabá místa webu a posilte jeho silné stránky. Použijte náš manažerský přehled a okamžitě opravte úzká místa webu. Zároveň odhalte silné stránky, na kterých stavět.

Manažerský přehled najdete na této adrese a okamžitě vám umožní zhodnotit váš web na základě dat z Google Analytics.

Video návod k manažerskému přehledu naleznete zde.

Investujte do školení zaměstnanců

Nastartujte vaše HR a vytvořte jasné vzdělávací plány pro vaše zaměstnance na příští tři měsíce. Množství firem otevírá svoje kurzy, převádí svoje školení online ať již zadarmo či za rozumné ceny.  Posunete tak svoji odbornost. Budete mít zastupitelný tým, zkušené lidi na více segmentů jejich každodenní práce. Seznam doporučených zdrojů, připravujeme.

Jak zprovoznit prodej online – e-shop

Máme mnoho zkušeností a jsme schopni pomoci vyřešit vaši situaci s online prodejem. Existují jednoduché systémy pro založení jednoduchého e-shopu, jako je například Shoptet. Společně jsme schopni takovýto e-shop vytvořit.

Využijte vaši zákaznickou databázi

Mezi markeťáky omílaná mantra – opakovaný nákup vás stojí 5x míň než akvizice nového. Využijte své zákaznické databáze. Pokud používáte mailing zkontrolujte si, že v něm máte všechny kontakty, které souhlasili s mailingem. Zkuste poslat několik emailů i na neaktivní část zákazníků. Doporučujeme udělat alespoň jednoduchou RFM segmentaci či alespoň segmentaci, dle “hloupých pravidel” jako je datum od posledního nákupu, bonita (úhrn nákupů za určité období) či velikost nákupu. Určit si intervaly a začít oslovovat ty nejpotenciálnější zákazníky (vysoká bonita, historicky velké nákupy, už dlouho nenakoupili). Nebojte se oslovit je přímo a zjistit, kde je problém.

Zdůrazněte informace o svém zákaznickém klubu a výhodný nákup v současné chvíli.

Minimalizace ztrát

Mnoho lidí je v momentální době doma a hledají produkty online. Pokud budete k nalezení na internetu, mohou zákazníci nakupovat u Vás i v této nepříznivé době. Nepřemýšlejte hned nad e-shopem. Co třeba jednoduchý rezervační Google Formulář, kde si lidé objednají zboží a vy jim ho vdáte z okénka. Nebo zákaznická linka, kde si mohou nadiktovat zboží a vy jim ho připravíte, zavezete.

Nové příležitosti

Vytvoření online formy prodeje může být novou příležitostí pro zvýšení výdělků do budoucna a rozšíření povědomí o vaší firmě. Nemusí to být jen o webové stránce, ale také o sociálních sítích, zápisu firmy do různých rejstříků.. Příležitostí pro Vás a Vaši firmu je plno, stačí toho pouze využít.

Je to opravdu pro každého

Nezáleží na tom v jakém odvětví pracujete. Pro každého se dá najít ideální řešení, jak se smysluplně zviditelnit na internetu.

Jak se to dostane k lidem?

Potřebujete poradit? Nevíte si rady s technickou stránkou výše uvedených kroků? Jsme schopni pomoci i s tím, aby se vaše informace dostali k zákazníkům ve vhodnou chvíli na správném místě a ve správný čas.

Snažíme se pomoci a jsme k dispozici v oblasti analytiky, technického zajištění provozu eshopu a webu, obsahu či kampaní. Věříme, že můžeme pomoci malým firmám a živnostníkům i zaběhlým hráčům překlenout tuto krušnou dobu. V případě zájmu nás kontaktujte na marketing@digitalniarchitekti.cz

Zanechat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *