Zpracování a transformace dat

Zpracování a transformace dat patří mezi aktivity, kdy z různých systémů získáváme data, která slučujeme, čistíme a používáme v následných datových analýzách. Z různých hromádek dat děláme obvykle jednu velkou, ale použitelnou, hromadu. Po datových analýzách přicházejí na řadu vizualizace.

Díky zpracování a transformaci dat dokážeme spojit data například ze systémů Google Analytics Google Ads, Sklik, Facebook, interních systémů, Google Spreadsheetů a počítat či predikovat cenu za získání zákazníka, náklady na jednu odeslanou zásilku či výkon konkrétní značky v e-shopu napříč různými marketingovými kanály či zařízeními.

Kromě toho jsme schopni data importovat zpět do nástrojů – třeba informace o nákupní ceně do Google Ads nebo e-mailingového nástroje (reverzní ETL).

Praktické příklady

Zpracování a transformaci nasbíraných dat se meze nekladou. Pojďme se podívat na několik praktických příkladů, které pro naše klienty řešíme.

Běžné realizace

  • zjištění, jaké jsou reálné náklady na 1 nákup (kredity, zabalení zboží, doprava) a kolik z objednávky zbyde
  • jaká je ROI – návratnost investice; kolik stojí získání člověka a jaká je potřeba retence pro vytvoření zisku
  • vyhodnocení, jaké značky fungují napříč e-shopem (a to s ohledem na různá zařízení, marketingové kanály a pracnost při expedici)
  • predikce vývoje tržeb na základě dostupných dat
  • sloučení dat z různých systémů, států a měn (Google Ads v KČ, Facebook v Eur, externí náklady v jihoafrických randech) a to napříč více projekty = výpočty nákladů na položku

Pokročilejší realizace

  • zpracování dat a výpočet marže v reálném čase – po provedení konverze se vypočte v reálném čase marže, ta se importuje do reklamních systémů a marketingová agentura je tak schopna lépe optimalizovat PPC kampaně podle výkonu produktů
  • analýza výkonnosti jednotlivých prodávaných značek – náklady na značky jsou rozpočítávány tehdy, kdy neinzerujeme přímo na značku, ale například na obecný brand klienta
  • optimalizace rychlosti načítání Google Analytics – u velkých projektů trvá načtení konkrétního přehledu i několik desítek vteřin či minut – my data stahujeme, transformujeme do příslušných přehledů a následně provádíme vizualizaci (ta je podobná přehledu v Google Analytics, ale načtení je výrazně rychlejší)
  • vyhodnocování offline aktivit (billboardy, letáčky) dle změn klasického chování (velmi úzce propojené s datovými analýzami)
  • geolokace – sběr dat pro přesnější určení polohy zákazníků, v rámci analýz se následně vypočítávají konkrétní vzdálenosti (např. pro přepravu)
  • predikce vývoje tržeb na základě dostupných dat

TIP: Přečtěte si více o spojení dat z marketingových systémů a databází u nás na blogu.

Bezpečnostní limity a požadavky

Práce s údaji o zákaznících vyžaduje maximální zabezpečení. Proto pracujeme v Google Cloud, který nabízí nespočet bezpečnostních certifikátů.

Apelujeme také na klienty, abychom používali namísto e-mailových adres a reálných dat o uživatelích anonymní ID. Například Shoptet toto řešení anonymních ID nepodporuje – obvykle si e-maily převádíme pod anonymní uživatelská ID sami.

Naše zkušenosti

Mezi naše klienty v rámci služby zpracování a transformace dat patří Outdoor Concept (Rock Point, Hannah) a Zaslat.cz se svými projekty Zaslat.cz, Parcelspot.com a Chytrybalik.cz.

TIP: Přečtěte si více o spojení dat z marketingových systémů a databází u nás na blogu.

Scroll to Top