Webová a digitální analytika – data, co dávají smysl

Jak prochází zákazník mým webem? Jaká je efektivnost mých reklamních kampaní? Postupuje zákazník správně a bezproblémově nákupním procesem? Jak mám upravit web, abych podpořil prodej? To vše a ještě mnohem více jsou otázky, které vám webová analytika a digitální analytika zodpoví.

Co to je webová analytika?

Jedná se o proces, který směřuje k analýze chování návštěvníků na webové stránce. Směřuje k zjištění dat pro optimalizaci stránky, přilákání dalších návštěvníků, udržení těch stávajících, zvýšení konverzních poměrů a mnohé další. Proces pak zahrnuje fáze jako měření, sběr, analýza, reporting i samotné nástroje k tomu používané. Pod pojmem digitální analytika si lze představit stejný proces jen s tou odlišností, že se neomezuje pouze na webové stránky, ale řeší i další marketingové kanály jako jsou sociální sítě, mobilní aplikace, reklamní systémy či další elektronicky dostupná data.

Pro nás je analytika denním chlebem, ale stále se setkáváme s názorem, že její význam je minoritní a, že si veškeré informace v Google Analytics vykoukám sám. Opak je ale pravdou, je složité dosáhnout odbornosti, kterou Digitální architekti mají díky tomu, že se této oblasti věnují denně. Ještě těžší je udržet krok s pravidelnými aktualizacemi  a změnami u používaných nástrojů. (Pozn. v létě 2018 se například balík nástrojů od Googlu přejmenoval na Google Marketing Platform a nabídl nové funkce.)

Vše začíná implementací

Se základním Google Analytics kódem na webu a běžnými reporty už dnes díru do světa neuděláte. Nemluvě o tom, že pokud to myslíte s marketingem vážně, musíte umět správně změřit celou cestu zákazníka. Zde se setkáváme s problém, že v záplavě možností, nástrojů a jejich častých aktualizací se i v základních měřeních nacházejí chyby a nelogicky provedená nastavení.

Analýza dat

Po ukončení úklidu či implementačního projektu již máme dokončenou klíčovou fázi. Po ní přichází fáze sběru dat jejíž délka závisí na návštěvnosti, které webová stránka dosahuje a na tom, jaké údaje a s jakou významností chceme analyzovat. Je rozdíl zda budeme usuzovat o celku na základě výběru 100 návštěv, 1000 návštěv či desítek tisíc. Marketingové nástroje typu Google Analytics, Google Ads, Sklik, Heureka, Criteo a další  a také nástroje typu SAP, interní systém Shoptetu, atd. zvládají velké množství věcí a do určité vyspělosti firmy si myslíme, že stačí tyto nástroje pouze připojit do vizualizačního nástroje a uspokojí většinu otázek.

Od určité vyspělosti začneme narážet na limity, na které tyto nástroje nejsou stavěny. Již na spoustu otázek nedostaneme odpověď nebo se postup ke stejné odpovědi pokaždé různí.

A/B testování, dlouhodobá hodnota zákazníka a dlouhodobá optimalizace

Implementačním projektem a analýzou naše spolupráce s klientem nekončí. Pro naše klienty jsme průvodce světem digitální analytiky, postupně ho seznamujeme s možnostmi toho, co se dá dělat. Odkrýváme mu problematiku jako je A/B testování, dlouhodobá hodnota zákazníka či atribuční modely a vedeme ho tak cestou dlouhodobé optimalizace jeho marketingových aktivit.


Je některá z našich služeb vhodná pro váš byznys? Kontaktujte nás na obchod@digitalniarchitekti.cz nebo na +420 723 960 950.

Nebo jen milujete webovou analytiku stejně jako my? Napište nám na sociálních sítí, kde můžeme rozvířit diskusi na téma, které vás zajímá. Facebook | LinkedIn