Marketingová porada kreativního týmu bez dat je jen argumentační cvičení a přebíjení tvrzení tvrzením. Názor má totiž každý. Dokud tým neuvidí smysluplná data, nebude cíleně experimentovat a měřit výsledky, je vše zbytečné. Jak vám může digitální analytik pomoct?
Má váš web cíle? Mají svou hodnotu? Máte své měřící nástroje pod kontrolou a víte, co je v nich nastaveno? Znáte svá KPIs? Označujete správně odkazy? A co vizualizace dat? Víte, kam se podívat, nebo musíte pracovat s nepřehlednými reporty? A co konzistence měření, jeho funkčnost i po změnách na webu a aktualizaci nástrojů?Jen to, co měřím, jsem schopen řídit.
Ztratili jste se v těchto otázkách nebo neznáte odpověď? Pravděpodobně potřebujete digitálního analytika. Smysluplné marketingové kampaně a aktivity totiž potřebují kvalitní měření. To je mix programování, logického a algoritmického uvažování a technických dovedností, na které běžný markeťák či specialista nemá kapacitu.
Jak mi digitální analytik pomůže?
Spolupráce zkušeného digitálního analytika již od části designu webu až po jeho spuštění přináší obrovskou úsporu prostředků na dodatečnou implementaci webové analytiky. Analytik bude od začátku dbát na implementaci technických prvků a postupů na webu, které umožní přesné vyhodnocení s ohledem na marketingové cíle a KPIs.
Na základě analýzy a auditu vstupních dat je analytik schopen nedostatky a chyby opravit, případně doporučit implementaci měřícího nástroje. Konzistence a validita dat je základní stavební kámen, neboť veškeří specialisté a agentury na nich staví své reporty.
V průběhu spolupráce pak analytik hledá chyby, odchylky a vzory v datech. Řeší co proč a jak se dělo a poskytuje jasné marketingově i byznysově použitelné podklady. Ty vám umožní dělat informovaná rozhodnutí, využít příležitosti a vyhnout se hrozbám. Pomohou vám též zlepšit UX prvků s ohledem na optimalizaci webu a měření. Jeho práce pomáhá zvýšit konverzní poměr, zefektivnit kampaně a vychytat cestu zákazníka.
Co si dalšího digitální analytik dělá?
Digitální analytik připravuje a následně opečovává měřící strategii a konverzní trychtýře. Zakládá implementuje a napojuje měřících nástrojů webové analytiky a reklamních sítí a CRM systémů.
Digitální analytik se pravidelně hrabe v kontejnerech v Google Tag Manageru, jeho lovištěm jsou Google Analytics, nejdůležitější data tahá do funkčních manažerských přehledů v Google Data Studio a na rande chodí do Smartlooku, Google Optimize a dalších nástrojů. Při vášnivých výletech do moře dat využívá i Microsoft Power BI či podobné nástroje pro zpracování dat a jejich vizualizaci. Když se nudí, hraje si se scripty v Google Sheets a připravuje pro vás data, na kterých založíte váš smysluplný marketing.
V neposlední řadě pak digitální analytik připravuje jednorázové analýzy pro jednotlivé specialisty i marketingový tým, pomáhá s vyhodnocením kampaní či optimalizací eshopu. Může se podívat na vaši zákaznickou databázi a řešit zákaznickou analytiku, CLV, průměrnou hodnotu objednávek a tak vám poradit, kde ubrat a kde naopak přisypat a pořádně ten marketing zapnout.
Co dělá digitální analytik?
- Audit a nastavení měřících nástrojů
- Tvorba a aktualizace měřící strategie – KPIs, metriky, postupy měření
- Implementace Google Marketing Platform – Google Analytics, Google Tag Manager, Google Data Studio, Google Optimize
- Implementace dalších měřících nástrojů Smartlook, Facebook Pixel a další
- Smysluplný reporting a manažerské přehledy
- Příprava podkladů pro optimalizaci UX, kampaní, konverzního poměru, nákupního trychtýře a cesty zákazníka
- Předávání akčních podkladů pro marketingová a obchodní rozhodnutí
- Zákaznická analytika a podklady pro optimalizaci vaší obchodní strategie
- Data mining na základě zadání
- Tvoří názorné vizualizace dat
- Hypotézy – formulace, testování, vizualizace
- Tvorba podkladů pro vývojáře
- Každodenně odpovídá na klíčové otázky z vašeho marketingu a obchodu
Na jaké dotazy odpovídá digitální analytik?
- Přináší mi obsahový marketing prodeje?
- Má smysl dávat tolik úsilí do článků?
- Je pro návštěvníka nakupování na webu pohodlné?
- Neztrácí se návštěvník na webu?
- Jaká je hodnota obsahových stránek webu?
- Kolik návštěvníků nakoupí potom, co uvidí produkt?
- Jaká je cesta návštěvníka?
- Jak fungují konverzní trychtýře a jak je optimalizovat?
- A mnohé další
Kdo nabízí služby digitálního analytika?
A přesně tímto se zabývají Digitální architekti. Po webové a digitální analytice je hlad a pokud nepatříte ke společnostem, které výrazně investují do dat a budují si analytické oddělení in-house, zkuste si tuto službu outsourcovat. Digitální analytika může být to, co váš projekt potřebuje k růstu.