Kultura je v posledních dnech velmi žhavým tématem a to především tlačenka na pozici ministra kultury. I my jsme se v letošním roce rozhodli angažovat v této nezbytné součásti lidského bytí. Nenechte se ovšem zmýlit, naší angažovaností nebyla snaha o vysoké posty na ministerstvu. My jsme se věnovali jen tomu, co nám jde nejlépe, tedy webové analytice a chování uživatelů v digitálním prostředí.
Digitální architekti a webová analytika v kulturním projektu?
Již začátkem roku jsme se rozhodli, že podpoříme náš oblíbený festival českých filmů, Finále. Můžete se ptát: proč zrovna tento festival? Důvodů je hned několik. Máme rádi filmy a pravidelně sledujeme naši místní tvorbu. Druhým důvodem je fakt, že festival Finále je tradiční akcí s kořeny už v roce 1968 v našem domovském městě Plzni. Zde se snažíme aktivně zapojovat do společenského, občanského i kulturního dění. V neposlední řadě máme k tomuto festivalu osobní vztah, jelikož jeden z digitálních architektů, na akci spolupracuje již několik let jako jeden z organizátorů.
Co bylo vlastně cílem?
Úkol byl jasný:
“Máme festivalový web, kde si lidé najdou velkou spoustu informací, ale zároveň si tady mohou koupit vstupenky na jednotlivé filmy a festivalové akreditace. Na webu se pohybují nejen “obyčejní” diváci, ale také odborníci a specialisté z oblasti filmu. Naleznete zde také množství informací z historie festivalu, zajímavých článků a rozhovorů i doprovodný program. Web prošel před lety redesignem, který se nám líbí, ale nevíme, jak se lidé na webu pohybují, co na webu hledají a především, zda jejich návštěva uspokojuje jejich potřeby”.
Tak znělo zadání od Petra Veruňka, výkonného ředitele festivalu Finále.
Takže jednoduchý “projektík” na pár hodin?
Zadání bylo na první pohled jasné, takže jsme se rovnou pustili do práce. Už první výzva nastala ve chvíli, kdy jsme v rámci předprojektové přípravy zjistili, že prodej vstupenek probíhá na jiném webu. Ten s hlavním webem nemá prakticky nic společného. A aby toho nebylo málo, web pro akreditované návštěvníky a nákup samotných akreditací probíhá na dalším třetím nezávislém webu. Ke spojení návštěv hlavního webu s konkrétními nákupy vstupenek, jsme nasadili tzv. cross domain tracking.
Někdo si může říct, že jde o běžnou praxi a není problém něco takového nastavovat. Máte pravdu, samozřejmě to není tak velký problém, pokud máte všechny potřebné přístupy, součinnost správců všech webů a potřebné znalosti. Rád bych však tímto upozornil na jinou věc. Již z jiných projektů víme, že i předání přístupů u společnosti začínající s webovou analytikou dávajícími věci do pucu může zabrat včetně čekaní a prodlev i několik týdnů.
Proto nabízíme našim klientům a partnerům maximální součinnost a asistenci při onboardingu projektu. Na první pohled jednoduchý festivalový web s poměrně základní analýzou návštěvnosti by člověk mohl odhadnout na pár hodin práce bez velkého přemýšlení. Když se však najednou vyloupnou podobné výzvy, jako v našem případě, náročnost projektu se výrazně zvyšuje a důraz je kladen na flexibilitu a efektivní komunikaci mezi námi a klientem. Jsme rádi za každou podobnou zkušenost a výzvu, která nás posouvá dál. Nutí nás k opatrnosti a důslednosti při přípravě nových nabídek analytických a implementačních projektů.
Bylo naše snažení k něčemu dobré?
Ještě jsme si neřekli, jaký byl vlastně závěr z našeho počínání. I přes náročnost akce, výsledky vůbec nedopadly špatně. A to i na úkor toho, že organizační a marketingový tým se poprvé setkal až pár měsíců před samotným festivalem. Objevili jsme několik kritických úzkých míst v optimalizaci a funkčnosti webu. Na těch zapracujeme v příštím ročníku. Zároveň jsme zjistili, že nebyl maximálně využitý potenciál jednotlivých marketingových kanálů a odhalili jsme drobné chyby v prodejním procesu. Výsledkem byla závěrečná zpráva obsahující naše doporučení a výstupy. Tu jsme prošli společně s Petrem Veruňkem, výkonným ředitelem festivalu, a shrnuli jsme body, které bude potřeba zapracovat.
Aby naše počínání nebylo pouze technické, rozhodli jsme se pro zajímavost zanalyzovat chování uživatelů při přehrávání trailerů k jednotlivým filmům, které se na webu nacházejí. Měřili jsme, zda si lidé videa přehrávají, kolik z nich si přehraje alespoň polovinu videa, kdo dokouká video až do konce, nebo který trailer si lidé přehrávají opakovaně. Nejoblíbenějším videem festivalu (samozřejmě až po festivalové znělce) se stal trailer k filmu Trabantem tam a zase zpátky. Všechny ostatní s přehledem převálcoval. Za tento úspěch vděčí pravděpodobně svému krátkému a údernému scénáři, ale to už je pouze naší domněnkou. Na to má festival úžasnou odbornou porotu, která uděluje jednotlivým filmům ceny.
Z čeho však máme největší radost, je fakt, že vedení nad webovou analytikou a především nad optimalizací webu a efektivnosti marketingových kanálů přemýšlí i při své hektické práci a my, Digitální architekti, jsme rádi, že můžeme pomoci k tomu, aby i Vy, návštěvníci příštího ročníku festivalu Finále, jste měli co nejlepší zážitek nejen z filmů a skvělého programu, ale i z nákupu vstupenek a návštěvy festivalového webu.
Pojďte do toho s námi!
Kultura nás prostě baví a již v minulosti jsme v podobném duchu podpořili například projekt Festival Kraťasy, tedy festival krátkých filmů pořádaný v rodném městě dalšího z architektů Marka. Zajímáme se o to, co se děje kolem nás a zajímavé projekty se snažíme podpořit.
Pořádáte podobné akce? Zkuste se ozvat na [email protected], třeba něco vymyslíme. Kontaktujte nás!
Webová analytika totiž nemusí nutně pomáhat jen gigantickým projektům, velkým výkonnostním webům určeným pro sběr kontaktů a internetovým obchodům, ale její uplatnění se najde i na obsahových webech a menších projektech podobných našemu oblíbenému plzeňskému festivalu Finále.
Děkujeme za skvělou spolupráci a těšíme se na příští rok.