Google Retail API

Retail API je balíček řešení od Google, který pomáhá implementovat do vašeho e-shopu nebo mobilní aplikace personalizované vyhledávání a doporučení produktů vylepšené strojovým učením.

Nástroje fungují na základě nejmodernějších modelů strojového učení a mohou tak být zajímavou variantou pro každého, kdo není expertem v této oblasti a nemá ambice vytvářet vlastní model.

Z čeho se skládá Retail API?

1. Recommendations AI

Recommendations AI umožňuje vytvářet personalizovaný mechanismus doporučování produktů bez toho, aniž byste do hloubky ovládali strojové učení. Celý systém kombinuje informace z katalogu vašich produktů (např. Google Merchant Center) s informacemi o chování vašich zákazníků.

Recommendations AI zahrnuje:

  • Vlastní modely – každý model je trénován speciálně pro vaše data na základě sekvenčních modelů strojového učení.
  • Personalizované výsledky – všechna doporučení jsou přizpůsobena zákazníkovi na míru. Algoritmus pracuje s individuálním online chováním každého zákazníka. 
  • Predikce v reálném čase – každá predikce uvažuje všechny akce, které uživatel před tím na stránce udělal (např. zobrazení, přidání do košíku, nákup, apod…).
  • Automatické trénování a vylepšování modelu – model se každý den “přetrénovává”, aby počítal i s nejaktuálnějšími daty. 
  • Cíle optimalizace – jednoduše si nastavíte, na který cíl se primárně chcete soustředit – proklikovost, konverze, obrat, atd.
  • Omnichannel doporučení – díky API modelu můžete optimalizovat doopravdy celou zákaznickou cestu – personalizované doporučení v emailu, mobilních aplikacích, …

Při implementaci Recommendation AI si můžete vybrat hned z několika typů modelů:

  • Mohlo by se vám líbit – predikuje, se kterými dalšími produkty bude zákazník interagovat a u kterých je největší pravděpodobnost, že si je zákazník koupí. V závislosti na kategoriích produktů, kterou si zákazník v dané návštěvě prohlížel.
  • Často kupované dohromady – predikuje položky, které jsou často kupované dohromady s těmi, které si zákazník v dané návštěvě prohlížel.
  • Doporučené pro vás – predikuje, se kterými dalšími produkty bude zákazník interagovat a u kterých je největší pravděpodobnost, že si je zákazník koupí. Nebere v úvahu kategorie, které si zákazník v dané návštěvě prohlížel.
  • Podobné položky – predikuje položky, které jsou nejpodobnější produktu, který si zákazník zrovna prohlíží. 

2. Retail Search

Retail Search umožňuje poskytovat vysoce kvalitní výsledky vyhledávání produktů, které lze přizpůsobit potřebám vaší firmy. Využijte Retail Search ke zlepšení vyhledávání produktů na svých webových stránkách a v mobilních aplikacích.

Retail Search zahrnuje:

  • Rozšíření vyhledávání – zvyšte počet relevantních výsledků vrácených u dotazů, které by za normálních okolností poskytly méně výsledků. Například u vyhledávání, která používají velmi specifická klíčová slova.
  • Prahování relevance – nastavení přesnosti (relevance vrácených výsledků vyhledávání) a množství výsledků (vrácení většího počtu výsledků pro daný dotaz) vyhledávání.
  • Filtrování – použijte syntaxi hledaného výrazů k filtrování, které zpřesní výsledky vyhledávání na vašem webu.
  • Řazení – nastavte pořadí výsledků vyhledávání podle několika kategorií priority.
  • Upřednostňování výsledků – řízení řazení výsledků vyhledávání pomocí upřednostňování nebo upozaďování některých typů výsledků.

Proč využít Retail API?

Faktem je, že umělá inteligence už dávno není věc vzdálené budoucnosti. V některých oblastech dokonce už výrazně předčí člověka. Patrné je to obzvlášť v online světě, kde máme extrémní množství dat – člověk už jednoduše není schopný brát v úvahu úplně všechny proměnné. 

Retail API Vám umožňuje využít výhody algoritmů umělé inteligence a strojového učení, aniž byste museli být expert v této oblasti. První hodnocení Retail API přímo od společnosti Google ukazuje výrazné zlepšení výsledků vyhledávání, proklikovosti i obratu.

Jako jeden příklad za všechny lze uvést e-shop obchodu IKEA, který zaznamenal 30 % nárůst proklikovosti a dokonce 2 % nárůst průměrné hodnoty objednávky po implementaci Recommendations AI. IKEA momentálně používá Recommendations AI pro většinu vyhledávání.

Jaký je náš názor?

V rámci interního hackatonu jsme testovali využití Retail API v praxi a osahali si jeho hlavní funkce. Retail API je skvělou možností pro firmy, které uvažují o implementaci personalizace a personalizovaného vyhledávání do stránek pomocí služeb třetích stran, ale zároveň si chtějí ponechat maximální kontrolu nad celým procesem.

Retail API je také vhodné pro společnosti, jejichž data jsou již dobře ukotvena v Google ekosystému – používají Google Analytics pro měření návštěvnosti, využívají Google Ads pro kampaně a svoje produktové portfolio mají zanesené v Google Merchant Center. 

Díky možnosti využít integrace na výše uvedené může být pilotáž spuštění otázkou několika dní. Je možné importovat historické interakce uživatelů na webu, které je možné použít pro okamžité naučení modelů a není tak nutné čekat jako u jiných řešení např. půl roku, než se model naučí poskytovat správné výsledky. Řešení nabízí snadnou integraci přes Google Tag Manager a s běžně dostupnou Enhanced Ecommerce vrstvou je možné snadnou modifikací příslušných objektů snadno sbírat požadovaná data.

Především firmám, které již svěřili data do Google Cloudu, doporučujeme toto řešení otestovat.

Jak začít?

Abyste mohli začít využívat modely strojového učení schované za Retail API i ve vašem businessu, budete potřebovat několik zásadních věcí – mj. katalog produktů (Google Merchant Store či speciální feed a historické informace o chování zákazníků (lze vzít z GA4, či pripravit vlastní dataset).

Každopádně nejjednodušší cesta jak začít je kontaktovat Digitální architekty! Pomůžeme vám s nastavením sběru dat z vašeho e-shopu i následným vyhodnocením. Doporučíme nejvhodnější druh modelu pro vaše podnikání a zajistíme integraci do vašeho projektu.

Přejít nahoru
Scroll to Top