Otevření úspěšné kavárny neznamená jen pronajmutí prostoru a objednání židlí. Pokud chcete nalákat svoje první zákazníky, je potřeba, kromě dobrého nápadu, i trochu marketingu. V tomto krátkém ale hodnotném příspěvku, který napsali účastníci Večerní školy marketingu Digitálních architektů Petra a David, vám přiblížíme jak na to. Otázka tedy zní: Jak marketingově otevřít kavárnu?
Z pohledu markeťáka spadá kavárna do problematiky lokálních podniků. Tuhle kategorii s kavárnou sdílí třeba i kadeřnictví, květinářství a další služby. Co to pro nás znamená? Hlavní obrat těchto podniků tvoří stálí zákazníci, lidé z nejbližšího okolí a turisté. Už tyto informace nám dají bližší představu o tom, na co bychom se měli zaměřit.
K marketingovým cílům v první fázi budování lokálních podniků by tedy měla patřit dohledatelnost, jasná definice zákazníků a přizpůsobení se jejich potřebám. Jak si odpovědět na otázku: Zakládám kavárnu – co potřebuji udělat, aby přišli lidi? Nejdůležitější body jsme vám shrnuli do pěti kroků, na které byste měli pamatovat.
1. Postavte svou kavárnu na její výjimečnosti
Jaká je vaše konkurenční a nefér výhoda? Konkurenční výhoda je všechno, co nabízíte navíc, oproti ostatním podnikům. Může tím být prostředí kavárny, atmosféra, originální věrnostní program, netradiční nabídka a prostě cokoliv, co můžete nabídnout a konkurence to nemá. Hodí se znát i svoji nefér výhodu. Zajímavý příběh, tajný recept po babičce nebo přímo vy jako středobod kavárny, která budí dobrý dojem, má příjemnou atmosféru a každý je v ní vítán. To jsou všechno věci, které vám konkurence sebrat ani okopírovat nemůže, a právě to může být to, co rozhodne o vašem úspěchu.
2. Pro koho je vaše kavárna?
“Pro všechny” prostě není správná odpověď. Jací jsou lidé, kteří k vám mají chodit? Pro koho svou kavárnu budujete a pro jakou skupinu lidí se snažíte vytvořit tu správnou atmosféru? Přizpůsobte se svým návštěvníkům. Nezapomeňte se na to ale podívat i z druhé strany. Kteří lidé to k vám mají kousek a chtěli by možná vaši kavárnu v budoucnu navštěvovat?
S oběma zmíněnými kroky vám může pomoci náš jednoduchý nástroj plný užitečných pracovních listů založených na metodě STDC. Určete si marketingový rámec STDC a sestavte si svou strategii. Vyplněním přehledné tabulky o vašem podniku si snadno připomenete, o čem je vaše kavárna, a zjistíte, na co se soustředit.
3. Vaši zákazníci vás nejdříve musí najít
Doporučujeme si založit Google My Business. Znamená to totiž, že vás lidé najdou na Google Maps a v Google Vyhledávání. Pokud je vaše kavárna v turisticky zajímavé lokalitě, určitě zvažte tvorbu profilu na TripAdvisoru a podobných platformách, už jen proto, abyste měli přehled o tom, co o vás lidé říkají.
Co se týče sociálních sítí a dalších možností, vždycky mějte na paměti, kdo jsou vaši zákazníci. Kde se pohybují? Kde se dozvídají o nových podnicích, které je zajímají? Když už se ale pro nějakou platformu rozhodnete, věnujte jí energii a nenechte ji ležet ladem. Profil podniku, o který se nikdo nestará, může být spíše na škodu a rozhodně to s nejrůznějšími sítěmi nepřehánějte. Méně je někdy více.
Když pomineme Google Maps, základem je v dnešní době Facebook, kde lidé informace o lokálních podnicích často hledají, a tak trochu nahrazuje web. Nezapomeňte si na své facebookové stránce poctivě vyplnit základní údaje. Využít můžete také speciálních funkcí Facebooku, jako je Váš příběh na stránce, nebo zpětné přidávání příspěvků, abyste pro své potenciální zákazníky byli zajímavý už od začátku. Podobný příběh je Instagram, který se stále víc rozšiřuje. Klidně se nebojte trochu inspirovat na cizích profilech.
Pokud uvažujete o webových stránkách, nezapomeňte, že Google My Business vám to může usnadnit! Nově totiž nabízí možnost vytvářet webové stránky přímo na této platformě.
4. Odstartujte to ve velkém
Pozvěte své budoucí zákazníky na slavnostní zahájení! Kdy jindy se tak snadno můžete představit spoustě nových zákazníků?
Na co si dát při organizování akce pozor?
- Program plánujte pro svou cílovou skupinu (Pokud chcete být poklidná kavárna pro maminky s dětmi, není možná nejlepší nápad uvítat je punkovou kapelou.)
- S cílovkou počítejte i u svého menu pro tuto událost – Co jim bude vyhovovat? Slevové akce? Degustace zdarma? Workshop? Diskuse? Čtení knihy? Recitál? Deskovky?
Začněte zvát své hosty s dostatečným předstihem a dopředu si promyslete, jak budete akci propagovat.
- Offline reklama – Typické je rozvěšení letáčků po okolí, případně také na místech, kde se scházejí lidé z vaší cílové skupiny. Nezapomeňte také pozvat kamarády a rodinu! Zkuste je oslovit ať vám pomohou s propagací.
- Online reklama – Na internetu miřte přes geografické zacílení reklam na nejbližší okolí, na Facebooku vytvořte událost a můžete mířit na skupiny se zájmy, které souvisí s vaší kavárnou!
Dejte si také záležet, aby i lidé, co jen procházejí kolem viděli, že vaše slavnostní zahájení není soukromá událost jen pro zvané. Buďte vidět a buďte otevření. A nakonec, celá akce je o vaší kavárně, tak se nezapomeňte ukázat v tom nejlepším světle!
5. Budujte si vztah se svými zákazníky
Chcete-li, aby se k vám lidé vraceli, není od věci jim k tomu trochu dopomoci. Nebuďte jen další nudný podnik s ušmudlanou kartičkou s razítky kočiček, která se nakonec stejně jenom válí lidem v peněžence. Snažte se být originální a udělejte to po svém.
Nám se například líbí myšlenka udělat termohrnek na více použití, na který umístíte QR kód, normální kód či jméno zákazníka. Zákazník si na začátku určí, jaký váš produkt chce dostávat se slevou a na něj se pak bude rád vracet. Navíc tak jednoduše získáte přehled, co jim u vás chutná.
A co dál?
Pokud se vám povedlo rozjet kavárnu a přilákat první zákazníky, neváhejte pokračovat ve vašem snažení. Nezastavujte se u otevírací akce! Dostává se k vám spoustu prostoru, jak vylepšovat vaše působení, rozšiřovat základnu návštěvníků a vybudovat si skvělou pověst. Máme pro vás pár tipů, kam mohou směřovat vaše kroky.
Měsíční/týdenní speciality (Atraktivní nebo zlevněný produkt přiláká nejednoho zákazníka.)
- Využijte Google My Business naplno (Začít můžete třeba kurzem Google My Business.)
- Odpovídejte na dotazy, komentáře a hodnocení (Dáte tak najevo svým návštěvníkům, že se zajímáte.)
- Vyzkoušejte reklamy na nejbližší okolí vaší kavárny!
Nebo se připojte do Marketingové akcelerace, kterou jsme připravili pro startupy a zajímavé projekty!