Kultura je v posledních dnech velmi žhavým tématem a to především tlačenka na pozici ministra kultury. I my jsme se v letošním roce rozhodli angažovat v této nezbytné součásti lidského bytí. Nenechte se ovšem zmýlit, naší angažovaností nebyla snaha o vysoké posty na ministerstvu. My jsme se věnovali jen tomu, co nám jde nejlépe, tedy webové analytice a chování uživatelů v digitálním prostředí.
Digitální architekti a webová analytika v kulturním projektu?
Již začátkem roku jsme se rozhodli, že podpoříme náš oblíbený festival českých filmů, Finále. Můžete se ptát: proč zrovna tento festival? Důvodů je hned několik. Máme rádi filmy a pravidelně sledujeme naši místní tvorbu. Druhým důvodem je fakt, že festival Finále je tradiční akcí s kořeny už v roce 1968 v našem domovském městě Plzni. Zde se snažíme aktivně zapojovat do společenského, občanského i kulturního dění. V neposlední řadě máme k tomuto festivalu osobní vztah, jelikož jeden z digitálních architektů, na akci spolupracuje již několik let jako jeden z organizátorů.
![](https://digitalniarchitekti.cz/wp-content/uploads/2021/03/IMG_20190411_101544_1-300x225-1.jpg)
Co bylo vlastně cílem?
Úkol byl jasný:
“Máme festivalový web, kde si lidé najdou velkou spoustu informací, ale zároveň si tady mohou koupit vstupenky na jednotlivé filmy a festivalové akreditace. Na webu se pohybují nejen “obyčejní” diváci, ale také odborníci a specialisté z oblasti filmu. Naleznete zde také množství informací z historie festivalu, zajímavých článků a rozhovorů i doprovodný program. Web prošel před lety redesignem, který se nám líbí, ale nevíme, jak se lidé na webu pohybují, co na webu hledají a především, zda jejich návštěva uspokojuje jejich potřeby”.
Tak znělo zadání od Petra Veruňka, výkonného ředitele festivalu Finále.
![](https://digitalniarchitekti.cz/wp-content/uploads/2021/03/57206003_2643804358981087_7657420866174582784_n-300x200-1.jpg)
Takže jednoduchý “projektík” na pár hodin?
Zadání bylo na první pohled jasné, takže jsme se rovnou pustili do práce. Už první výzva nastala ve chvíli, kdy jsme v rámci předprojektové přípravy zjistili, že prodej vstupenek probíhá na jiném webu. Ten s hlavním webem nemá prakticky nic společného. A aby toho nebylo málo, web pro akreditované návštěvníky a nákup samotných akreditací probíhá na dalším třetím nezávislém webu. Ke spojení návštěv hlavního webu s konkrétními nákupy vstupenek, jsme nasadili tzv. cross domain tracking.
Někdo si může říct, že jde o běžnou praxi a není problém něco takového nastavovat. Máte pravdu, samozřejmě to není tak velký problém, pokud máte všechny potřebné přístupy, součinnost správců všech webů a potřebné znalosti. Rád bych však tímto upozornil na jinou věc. Již z jiných projektů víme, že i předání přístupů u společnosti začínající s webovou analytikou dávajícími věci do pucu může zabrat včetně čekaní a prodlev i několik týdnů.
Proto nabízíme našim klientům a partnerům maximální součinnost a asistenci při onboardingu projektu. Na první pohled jednoduchý festivalový web s poměrně základní analýzou návštěvnosti by člověk mohl odhadnout na pár hodin práce bez velkého přemýšlení. Když se však najednou vyloupnou podobné výzvy, jako v našem případě, náročnost projektu se výrazně zvyšuje a důraz je kladen na flexibilitu a efektivní komunikaci mezi námi a klientem. Jsme rádi za každou podobnou zkušenost a výzvu, která nás posouvá dál. Nutí nás k opatrnosti a důslednosti při přípravě nových nabídek analytických a implementačních projektů.
![](https://digitalniarchitekti.cz/wp-content/uploads/2021/03/IMG_20190415_183455_4-300x225-1.jpg)
Bylo naše snažení k něčemu dobré?
Ještě jsme si neřekli, jaký byl vlastně závěr z našeho počínání. I přes náročnost akce, výsledky vůbec nedopadly špatně. A to i na úkor toho, že organizační a marketingový tým se poprvé setkal až pár měsíců před samotným festivalem. Objevili jsme několik kritických úzkých míst v optimalizaci a funkčnosti webu. Na těch zapracujeme v příštím ročníku. Zároveň jsme zjistili, že nebyl maximálně využitý potenciál jednotlivých marketingových kanálů a odhalili jsme drobné chyby v prodejním procesu. Výsledkem byla závěrečná zpráva obsahující naše doporučení a výstupy. Tu jsme prošli společně s Petrem Veruňkem, výkonným ředitelem festivalu, a shrnuli jsme body, které bude potřeba zapracovat.
Aby naše počínání nebylo pouze technické, rozhodli jsme se pro zajímavost zanalyzovat chování uživatelů při přehrávání trailerů k jednotlivým filmům, které se na webu nacházejí. Měřili jsme, zda si lidé videa přehrávají, kolik z nich si přehraje alespoň polovinu videa, kdo dokouká video až do konce, nebo který trailer si lidé přehrávají opakovaně. Nejoblíbenějším videem festivalu (samozřejmě až po festivalové znělce) se stal trailer k filmu Trabantem tam a zase zpátky. Všechny ostatní s přehledem převálcoval. Za tento úspěch vděčí pravděpodobně svému krátkému a údernému scénáři, ale to už je pouze naší domněnkou. Na to má festival úžasnou odbornou porotu, která uděluje jednotlivým filmům ceny.
Z čeho však máme největší radost, je fakt, že vedení nad webovou analytikou a především nad optimalizací webu a efektivnosti marketingových kanálů přemýšlí i při své hektické práci a my, Digitální architekti, jsme rádi, že můžeme pomoci k tomu, aby i Vy, návštěvníci příštího ročníku festivalu Finále, jste měli co nejlepší zážitek nejen z filmů a skvělého programu, ale i z nákupu vstupenek a návštěvy festivalového webu.
![](https://digitalniarchitekti.cz/wp-content/uploads/2021/03/57395807_2644712262223630_705125345287733248_n-300x169-1.jpg)
Pojďte do toho s námi!
Kultura nás prostě baví a již v minulosti jsme v podobném duchu podpořili například projekt Festival Kraťasy, tedy festival krátkých filmů pořádaný v rodném městě dalšího z architektů Marka. Zajímáme se o to, co se děje kolem nás a zajímavé projekty se snažíme podpořit.
Pořádáte podobné akce? Zkuste se ozvat na [email protected], třeba něco vymyslíme. Kontaktujte nás!
Webová analytika totiž nemusí nutně pomáhat jen gigantickým projektům, velkým výkonnostním webům určeným pro sběr kontaktů a internetovým obchodům, ale její uplatnění se najde i na obsahových webech a menších projektech podobných našemu oblíbenému plzeňskému festivalu Finále.
Děkujeme za skvělou spolupráci a těšíme se na příští rok.