Analytika mobilních aplikací

Používání mobilních zařízení je stále na vzestupu a čím dál více vývojářů začíná řešit analytiku mobilních aplikací (a to i na českém trhu).

Údaje a data z mobilních aplikací lze rozdělit na dvě kategorie.

In-app analytika

První je tzv. in-app analytika – tedy informace o chování uživatelů v aplikaci. Nejčastěji se jedná o měření chování uživatelů pomocí událostí do k tomu určených systémů (Google Analytics 4 – dříve Google Analytics for Firebase, Mixpanel) či vlastního datového skladu. 

Jakousi odnož in-app analytiky tvoří nástroje pro nahrávání obrazovky uživatelů, mezi kterými vyniká český Smartlook.

Z in-app analytiky lze zjistit údaje o tom, jací uživatelé používají jaké části aplikace, jaké funkce jsou pro uživatele klíčové a jaké naopak nevyužívají vůbec. Lze hodnotit, jak funguje onboarding process či na jaké předměty uživatelé využívají virtuální měny. Jednoduše řečeno – jakákoliv interakce v aplikaci může být zaznamenána jako událost a dále hodnocena.

Díky znalosti těchto interakcí můžete segmentovat uživatele aplikace, tvořit publika a zpřesňovat své marketingové aktivity či prioritizovat vývoj jednotlivých částí aplikace.

Kampaňová analytika

Druhou kategorií je kampaňová analytika, kde vás zajímá především atribuce konverzních akcí a nákladů. Ta je na mobilních zařízeních daleko složitější, než v případě webové analytiky. 

V současné době prakticky neexistuje univerzální řešení, které by vyřešilo veškeré rozmanité marketingové kanály a reklamní systémy. Z pohledu marketingového specialisty je zde naprosto logický požadavek – tedy “Chci vidět veškeré kampaně, ze kterých uživatel stáhl aplikaci či nakoupil nějaký předmět v aplikaci”, často neřešitelný a nákladný oříšek.

Naše častá odpověď je zaměřit se na data ze systému, který je nejčastěji využíván (nejvíce) a ideálně využít k němu přidružený analytický nástroj. Vychází to z logiky toho, že tento subjekt, kterému platíte za svou reklamu, by měl mít ve svém zájmu vyřešit i měření. 

  • Pokud tedy maximum rozpočtu věnujete do Facebooku, doporučujeme v aplikaci rozjet Facebook SDK a jeho analytickou část. 
  • Pokud investujete nejvíce do Google Ads, doporučujeme zaměřit se na správnou implementaci Google Analytics 4. 
  • Posíláte-li často e-maily, je vhodnou cestou použití tzv. Dynamic Links. 

Pokud vám vše výše uvedené selže a stále nebudete s daty spokojeni, můžete zkusit atribuční partnery třetích stran, jako je Apps Flyer. Je ale otázkou, jak v budoucnu s postupně zpřísňujícími se podmínkami pro měření mobilních zařízení, budou data přesná a kolik jich bude.

Potřebujete pomoci s mobilní analytikou pro Vaši aplikaci? Ozvěte se nám.

Přejít nahoru
Scroll to Top