Nejsme žádná „nekulturní hovada“

V posledních dnech je oblast kultury velmi žhavým tématem a to především tlačenka na pozici ministra kultury. I my jsme se v letošním roce rozhodli angažovat v této nezbytné součásti lidského bytí. Nenechte se ovšem zmýlit, naší angažovaností nebyla snaha o vysoké posty na ministerstvu, my jsme se věnovali jen tomu, co nám jde nejlépe, tedy webové analytice a chování uživatelů v digitálním prostředí.

Digitální architekti a webová analytika v kulturním projektu?

Již začátkem roku jsme se rozhodli jsme podpořit náš oblíbený festival českých filmů, Finále. Můžete se ptát, proč zrovna tento festival. Důvodů je hned několik. Máme rádi filmy a pravidelně sledujeme naši místní tvorbu. Druhým důvodem je fakt, že festival Finále je tradiční akcí s kořeny už v roce 1968 v našem domovském městě Plzni, kde se snažíme aktivně zapojovat do společenského, občanského i kulturního dění.. V neposlední řadě máme k tomuto festivalu osobní vztah, jelikož jeden z digitálních architektů, Jirka, na akci spolupracuje již několik let jako jeden z organizátorů.

Co bylo vlastně cílem?

Úkol byl jasný. “Máme festivalový web, kde si lidé najdou velkou spoustu informací, ale zároveň si tady mohou koupit vstupenky na jednotlivé filmy a festivalové akreditace. Na webu se pohybují nejen “obyčejní” diváci, ale také odborníci a specialisté z oblasti filmu. Naleznete zde také množství informací z historie festivalu, zajímavých článků a rozhovorů i doprovodný program. Web prošel před lety redesignem, který se nám líbí, ale nevíme, jak se lidé na webu pohybují, co na webu hledají a především, zda jejich návštěva uspokojuje jejich potřeby”. Tak znělo zadání od Petra Veruňka, výkonného ředitele festivalu Finále.

Takže jednoduchý “projektík” na pár hodin?

Zadání bylo na první pohled jasné a mohli jsme se pustit do práce. Už první výzva nastala ve chvíli, kdy jsme v rámci předprojektové přípravy zjistili, že samotný prodej vstupenek probíhá na jiném webu, který s hlavním webem nemá prakticky nic společného. A aby toho nebylo málo, web pro akreditované návštěvníky a nákup samotných akreditací probíhá na dalším třetím nezávislém webu. Abychom tedy mohli spojit návštěvy hlavního webu s konkrétními nákupy vstupenek, bylo nutné nasadit tzv. cross domain tracking.

Někdo si může říct, že jde o běžnou praxi a není problém něco takového nastavovat. Máte pravdu, samozřejmě to není tak velký problém, pokud máte všechny potřebné přístupy, součinnost správců všech webů a potřebné znalosti. Rád bych však tímto upozornil na jinou věc. Již z jiných projektů víme, že i předání přístupů u společnosti začínající s webovou analytikou dávajícími věci do pucu může zabrat včetně čekaní a prodlev i několik týdnů, proto nabízíme našim klientům a partnerům maximální součinnost a asistenci při onboardingu projektu. Na první pohled jednoduchý festivalový web s poměrně základní analýzou návštěvnosti by člověk mohl odhadnout na pár hodin práce bez velkého přemýšlení. Když se však najednou vyloupnou podobné výzvy, jako v našem případě, náročnost projektu se výrazně zvyšuje a důraz je kladen na flexibilitu a efektivní komunikaci mezi námi a klientem. Jsme rádi za každou podobnou zkušenost a výzvu, která nás posouvá dál, protože nás nutí k opatrnosti a důslednosti při přípravě nových nabídek analytických a implementačních projektů.

Bylo naše snažení k něčemu dobré?

Ještě jsme si neřekli, jaký byl vlastně závěr z našeho počínání. I přesto, jak jsou podobné akce náročné a organizační tým (včetně marketingu) se často setkává poprvé až pár měsíců před samotným festivalem, nedopadly výsledky vůbec špatně. Objevili jsme několik kritických úzkých míst v optimalizaci a funkčnosti webu, na kterých bude potřeba zapracovat do příštího ročníku, zjistili jsme, že nebyl maximálně využitý potenciál jednotlivých marketingových kanálů a odhalili jsme drobné chyby v prodejním procesu. Výsledkem byla závěrečná zpráva obsahující naše doporučení a výstupy, kterou jsme prošli společně s Petrem Veruňkem, výkonným ředitelem festivalu, a shrnuli jsme body, které bude potřeba zapracovat.

Aby naše počínání nebylo pouze technické, rozhodli jsme se pro zajímavost zanalyzovat chování uživatelů při přehrávání trailerů k jednotlivým filmům, které se na webu nacházejí. Měřili jsme, zda si lidé videa přehrávají, kolik z nich si přehraje alespoň polovinu videa, kdo dokouká video až do konce, nebo který trailer si lidé přehrávají opakovaně. Nejoblíbenějším videem festivalu (samozřejmě až po festivalové znělce) se stal trailer k filmu Trabantem tam a zase zpátky. Všechny ostatní s přehledem převálcoval. Za tento úspěch vděčí pravděpodobně svému krátkému a údernému scénáři, ale to už je pouze naší domněnkou. Na to má festival úžasnou odbornou porotu, která uděluje jednotlivým filmům ceny.

Z čeho však máme největší radost, je fakt, že vedení nad webovou analytikou a především nad optimalizací webu a efektivnosti marketingových kanálů přemýšlí i při své hektické práci a my, Digitální architekti, jsme rádi, že můžeme pomoci k tomu, aby i Vy, návštěvníci příštího ročníku festivalu Finále, jste měli co nejlepší zážitek nejen z filmů a skvělého programu, ale i z nákupu vstupenek a návštěvy festivalového webu.

Kultura nás prostě baví a již v minulosti jsme v podobném duchu podpořili například projekt Festival Kraťasy, tedy festival krátkých filmů pořádaný v rodném městě dalšího z architektů Marka. Zajímáme se o to, co se děje kolem nás a zajímavé projekty se snažíme podpořit. Pořádáte podobné akce? Zkuste se ozvat na [email protected], třeba něco vymyslíme.

Webová analytika totiž nemusí nutně pomáhat jen gigantickým projektům, velkým výkonnostním webům určeným pro sběr kontaktů a internetovým obchodům, ale její uplatnění se najde i na obsahových webech a menších projektech podobných našemu oblíbenému plzeňskému festivalu Finále.

Děkujeme za skvělou spolupráci a těšíme se na příští rok.

Jiří Viták
digitální architekt projektu Festival Finále

Přejít nahoru
Scroll to Top