Je v dnešní době již offline mrtev? Většina firem přesouvá stále více a více prostředků do online prostředí. Kde to skončí? Přesuneme se kompletně do onlinu? Pojďme se podívat, jak se nám toto téma pojí se zadáním od firmy Real Simulator!
PPC reklama, sociální sítě, video reklama, to vše jsou trendy poslední doby a opravdu to vypadá tak, že “zastaralé” offline kanály postupně ztrácejí na významu. Otázkou je, zda to není naopak. Není dnes jednodušší prorazit se starými dobrými letáky, když v tom již zmíněném online prostředí je tak velká konkurence? Rádi bychom znali odpověď, ale není tak jednoduchá. Jedním z hlavních důvodů je fakt, že se oproti online reklamě offline reklama mnohem hůře vyhodnocuje a doměřuje její skutečný dopad na tržby.
Naše aktivity a služby, které nabízíme klientům, se točí především okolo online marketingu, při plánování marketingových strategií však nikdy offline nezatracujeme. Nedávno jsme řešili s jedním z našich klientů propagaci jeho produktu. Výsledkem tak byla offline kampaň, která přinesla zajímavé výsledky a my se o ni rádi podělíme v této případové studii.
Zadání od firmy Real Simulator
Máme skvělý produkt
- Jedinečný letecký simulátor, který vznikl z opravdového kokpitu letadla. Ovládli jsme originální přístroje jako nikdo na světě. Díky světovému unikátu se můžeme pochlubit nejrealističtějším simulátorem dopravního letadla DC-9 na světě.
Cena vs. zážitek
- na první pohled se může zdát vysoká
- cena je však naprosto úměrná následnému zážitku
- je těžké tento zážitek komunikovat novým zákazníkům slovy, i fotografie jsou problematické
- 99% zákazníků je naprosto nadšených ze zážitku – odkaz na hodnocení
- pro neodbornou veřejnost (nepiloty, nehráče) je problematické komunikovat reálnost zážitku, kterou získáte v simulátoru ze skutečného kokpitu, všechny konkurenční simulátory totiž také komunikují, že mají také absolutně realistický zážitek
Konkurence
- stejná, nebo vyšší cena
- méně realistický prožitek, který je však komunikovaný stejně
- horší kvalita nabízených služeb
- lepší lokalita, nejčastěji Praha
Cílová skupina
- B2B zákazník
- firmy, které objednají letecký zážitek jako součást netradičního teambuildingu či večírku pro svoje zaměstnance (let v simulátoru s přijemným posezením ve VIP lounge)
Rozpočet
- v řádu jednotek až desítek tisíc
Cíl
- alespoň 2 objednávky na Vánoční večírek
- zvýšení povědomí o značce v Liberci a okolí
Varianty řešení pro Real Simulator
Online řešení
- PPC kampaň, kampaň na sociálních sítích, videa, rozhovory
- budu lidi masírovat reklamou
- zákazník začne porovnávat podobné produkt na internetu
- náklady – velice dobře je reguluji a je na mě, kolik vložím – malá část fixních nákladů a velká část variabilních, na druhou stranu s přihlédnutím k rozpočtu se nemohu příliš rozvášnit
- jasně a konkrétně a snadno vyhodnotíme výsledek kampaně, kolik lidí reklamu vidělo, kolik jí četlo a kolik se jich prokliklo na objednávku
Offline řešení
- oslovíme alespoň 100 firem v blízkém okolí
- pozveme je osobně na ukázkový let v našem simulátoru zdarma a v rámci toho jim i předneseme varianty a možnosti pro firemní spolupráci
- jako hlavní kanál použijeme starou dobrou poštu,
- rozesílku cílíme na personální oddělení z jediného, prostého důvodu – pokud přijde dopis na personální oddělení, pak se zpravidla dostane alespoň do rukou personálního oddělení a je menší šance, že skončí v koši asistentky, či recepční
- náklady: tisk 100 ks pozvánek + 100ks letenek (vstupenek), 100 ks poštovních známek, několik hodin brigádníka, který obálky připraví, čas strávený na příchozí telefonáty od zájemců a jejich následné rozřazení do celého dne, náklady na tento ukázkový den
- z offline kampaní nemá klient příliš velké zkušenosti a nelze předpokládat, jak mohou dopadnout
- budeme si společně držet palce, že se někdo ozve, nevíme, zda dopis došel do správných rukou, kolik lidí ho přečetlo a jediné měřítko bude počet lidí, kteří se nakonec ozvou, případně objednají
Výsledek našeho projektu s Real Simulator
Jak již z článku vyplývá, rozhodli jsme se experimentovat a vyzkoušet offline variantu. A jak to celé dopadlo?
Z našeho pohledu byla kampaň úspěšná. Z 90 úspěšně odeslaných pozvánek přišli 3 objednávky na firemní večírek, což je s přihlédnutím k nákladům na akci velmi slušný výsledek.
Pokud bychom se pustili do online kampaně se stejným rozpočtem, výsledek by pravděpodobně nebyl takový.
Co si z toho vzít?
Jaké si tedy vzít poučení z této případové studie a zkušenosti? Rozhodně neříkáme “pojďme se vrátit ke starému dobrému offline prostředí a na online zapomeňme.” Určitě není závěr ani ten, že “tohle funguje této firmě a vám to bude fungovat vždy a všude také.”
Rádi bychom vám však předali jinou myšlenku. Svět marketingu a reklamy roste a to hlavně v online prostředí a bude čím dál tím více těžké, se v něm prosadit. Nebojte se tedy změn a na první pohled experimentovat. Zkoušejte neotřelé způsoby, jak dostat váš produkt k lidem.
Tohle si ale můžete dovolit pouze v případě, že máte chytrou a smysluplnou marketingovou strategii a víte, že vám veškeré aktivity zapadají do sebe a směřují k jasnému obchodnímu cíli. Pouze v takovém případě se dá mluvit o experimentu a ne o vyhozených penězích.
Než se do jakékoliv kampaně pustíte nikdy nezapomínejte stanovit si jasný cíl a způsob, jak na konci kampaň vyhodnotíte. Taková kampaň pak musí mít svém místo v rámci marketingové strategie a směřovat k naplnění alespoň jednoho klíčového ukazatele (KPI).
V našem případě byl cíl jasný, 2 objednávky na firemní večírek. Nám se podařily 3 a ještě navíc s minimálním rozpočtem. V rámci strategie kampaň přispívala ke klíčovému ukazateli sledujícímu obrat.
Pokud připravujeme s naším klientem novou kampaň, vždy tomu předchází množství kroků a spuštění samotné kampaně je tím nejjednodušším. Příprava dlouhodobé marketingové strategie, ze které nám “vypadne” jasný cíl dané kampaně, ke které ještě o krok dál připravíme měřící strategii, je zakládním stavebním kamenem chytrého marketingu.
K přípravě samotné kampaně používáme jednoduchý nástroj, o který se s vámi na konec tohoto článku rádi podělíme.