Nastavení a dlouhodobá správa nástroje Google Tag Manager
Google Tag Manager (GTM) je bezplatný nástroj od společnosti Google, který umožňuje spravovat a aktualizovat analytické skripty, remarketingové a konverzní kódy (souhrnně označované tagy) na webových stránkách bez nutnosti zásahu vývojářů přímo v kódu. Nástroj umožňuje snadno přidávat do webu nové kódy a udržovat aktuální ty stávající, bez potřeby zásahu webového vývojáře. V tomto článku si podrobněji probereme náš produkt věnující se nastavení a dlouhodobé správě nástroje Google Tag Manager.
Co je Google Tag Manager a jak funguje?
Kromě snadné údržby, správy měřících kódů a bez nutnosti zásahu vývojářů, umožňuje Google Tag Manager jednoduchou správu na jednom místě, nabízí možnost debuggování provedených nastavení i práci s verzemi. Pokud tedy některá nastavení způsobí nefunkčnost, web je možné vrátit k verzi předchozí a implementaci opravit.
Nastavení Google Tag Manageru
Pro nastavení nástroje je nutný Google účet, pokud Google účet nemáte, může probíhat kompletní správa přímo u nás. Pod jedním účtem mohou být umístěné jednotlivé domény (označované jako kontejnery), ve kterých se pak provádí konkrétní nastavení. Nejčastěji se zastává pravidlo 1 doména = 1 kontejner.
Pokud máte vhodné přístupy a provedený vstupní audit přichází k projektu webový analytik, který vše nastaví dle přání klienta. Nejčastější součinnost, která je od klienta potřeba, je poskytnutí identifikátorů konverzních a remarketingových značek.
Výhody používání Google Tag Manager
Používání Google Tag Manageru má mnoho výhod pro správu webových stránek. Níže jsou uvedeny některé z nich:
Zjednodušení správy sledovacích kódů
Jedním z největších přínosů Google Tag Manageru je zjednodušení správy sledovacích kódů. Díky tomu, že jsou všechny sledovací kódy uloženy v jednom kontejneru, je možné snadno spravovat jejich aktivaci a deaktivaci, bez nutnosti zásahu v kódu stránky.
Rychlejší nasazení kódu
Díky použití Google Tag Manageru je nasazení nových sledovacích kódů na webové stránky rychlejší a snadnější. Uživatelé nemusí čekat na zásah webového vývojáře, ale mohou nový kód vložit sami a okamžitě ho publikovat.
Flexibilita a možnosti přizpůsobení
Google Tag Manager poskytuje uživatelům velkou flexibilitu a možnosti přizpůsobení. Uživatelé mohou vytvářet vlastní sledovací kódy, upravovat existující kódy, definovat triggerovací podmínky a mnoho dalšího.
Závěr:
Dlouhodobou správu Google Tag Managera nabízíme našim klientům už roky a rozhodně touto cestou chceme i nadále směřovat. GTM je nástroj pro ukládání všech script (pro Facebook, Google Ads, Sklik) a my klientům vše nastavíme, otestujeme a následně dlouhodobě spravujeme. Důvodem, proč je důležité GTM udržovat dlouhodobě, je zastarávání tagů a zároveň změna podoby webů (rozšíření webu, klient chce měřit nová data apod.). Současně se to prolíná s výhodami nástroje, tzn. když se GTM jednou vloží do webu pak bez nutnosti zásahu vývojářů se dají všechny tyto věci měnit, aktualizovat a nastavovat nová měření. Díky tomu je celý proces urychlený, je vše na jednom místě, vše je uživatelsky přívětivé, má datovou vrstvu, která umožňuje debuggování (= kontrolu nastavení) a umožňuje to projektu a marketingovému týmu pracovat se stránkou efektivněji.
Můžeme si to uvést na dvou příkladových extrémech:
- Weby často běží na technologiích, které zastarávají a cokoliv starší než 3 roky je “za zenitem”. Pokud tedy máme firmu, která pracuje na stejné platformě už např. 10 let, tato platforma zastarává, stárne technologicky a je složité vše udržovat. Setkáváme se s fenoménem, který často popisuje mnoho našich klientů, kdy i vývojáři se do této platformy bojí sahat pod heslem “neopravuj, co není rozbité”. Pokud následně přijde nová technologie (např. TikTok, Bing Ads), tak vývojáři mají problém tyto technologie do webu nastavit a často jejich práce není prováděna s potřebnou kvalitou. Obvykle se stává, že to něco na webu rozbije. Pokud tedy chce klient provádět aktuální marketingové strategie a potřebuje tyto nástroje implementovat do webu, je velmi častý negativní postoj vývojářů. A právě toto usnadňuje GTM, který je vložený do webu a scripty se do něj vkládají přes administraci.
- Druhým příkladem je situace, kdy v GTM účtu je sdílený přístup mnoha externím lidem. Jsou tam uživatelé, kteří tam nemají co dělat s celkem vysokými právy a kteří mohou ohrozit celý web. Kvůli tomu, že klienti těmto aplikacím nedostatečně rozumí a jsou si bezradní, poskytují přístup různým agenturám. V případě, kdy už pak GTM na webu existuje se stává to, že právě tito lidé jej nastaví špatně, jsou v něm chyby nebo web používá mix (část kódů je ve webu a část v GTM). A my se staráme právě i o to, aby přístup do GTM měli pouze relevantní lidé, lidé, kteří tomu rozumí a ví co dělají.
Je tedy vhodné ke sběru dat přistupovat dlouhodobě a využít k tomu GTM, který pro vás budou spravovat profesionálové. Ten, kdo toto nevlastní, je sám proti sobě a jen si spadnutí webu odkládá na čas budoucí. Pokud se vývojáři obávají bezpečnostních rizik, i v tomto případě máme pro vás řešení – GTM umíme totiž nastavit tak, aby se většina těchto rizik eliminovala.
Nabízíme plnohodnotnou implementaci a starost o Google Tag Managera. Budeme jej dlouhodobě udržovat, řešit přístupy, provádět další nastavení, držet nad ním názvosloví a dokumentaci, aby když přijde nový člověk, byl schopný se ve všem vyznat.
Nezávazně můžete vyplnit náš kontaktní formulář a my už si následně s vámi domluvíme schůzku, na které nám budete moct vyložit vaší situaci. My už pak vše připravíme přesně dle vašich potřeb. ?