Data Restart 2025 – nechyběli jsme ani tady

Ve čtvrtek 22. října se konal další ročník skvělé akce Data Restart 2025, která se zaměřuje na různá témata z oblasti datové a webové analytiky, BI a AI. Letošní  Data Restart měl několik přednášek z různých oblastí datové analytiky od principů, výhod a architektury serverového trackingu, přes využití AI při analýze dat z dotazníkových šetření po moderní nástroje tvorby vlastních AI agentů. Celá akce byla tradičně v příjemném doprovodu moderátora Michaela Kocha. 

Konference se z Digitálních architektů zúčastnil Pavel Košan, náš skvělý datový analytik, který z dat dokáže vykouzlit výstupy s velkou přidanou hodnotou. Shrnutí jeho poznatků:

Aktuální trendy v analytice, které časem budou nutností

Přednášející: Roman Appeltauer

Cyklus přednášek zahájil Roman Appeltauer ze společnosti Signals, který se zaměřil na identifikaci současných technologických trendů s největším potenciálem k dlouhodobému přežití. Upozornil na to, že většina trendů se časem ukáže jako pomíjivá. Je proto dobré mít představu, které trendy nejspíše zůstanou stále přítomné.

Roman mezi současné trendy s tímto potenciálem zařadil zejména oblast SGTM (serverového měření), composable architecture (tedy možnost skládat si řešení z různých součástí a komponent, než-li si kupovat jeden velký kolosální systém na všechno) a GCP (Google Cloud platform), který je čím dál větší součástí technologického stacku spousty firem a nevypadá to, že by tento trend oslaboval.

Seznam Evend Measurement: Nový způsob měření retargetingu a konverzí

Přednášející: Jakub Drahokoupil, Nikola Dvorščáková

Poté se slova chopili Jakub Drahokoupil a Nikola Dvorščáková ze Seznamu, kteří nám představili SEM (Seznam Event Measurement), což představuje nový způsob pro měření interakcí a nahradí tak současné měření konverzí Sklik. Mezi některé vlastnosti SEMu patří: jednotný měřící kód, server-side měření, více 1st party dat a pokročilý retargeting a mikrokonverze. V současné době ještě probíhá interní testování a celkový release se odhaduje na první kvartál příštího roku (2026).

Od stovky rozhovorů k odpovědi: Jak zkrotit výzkumná data pomocí AI

Přednášející: Gabriela Ostárková

Zajímavou přednášku nám nabídla Gabriela Ostárková z Heureky, která se zabývá UX výzkumem. UX výzkum (uživatelský výzkum) je oblast, která se zabývá odhalováním lidského chování/nálad/potřeb a tyto znalosti převádí do marketingu, návrhu produktů, apod. Mezi metody UX výzkumu patří hloubkové rozhovory či dotazníková šetření. Gabriela se zaměřila na to, jak jí v současné době pomáhá AI s některými aspekty její práce. Od automatického převodu mluvy na text, přes AI-enhanced analýzu rozhovorů po analýzu dotazníků či tvorbu výzkumného repozitáře. Současná AI je velmi užitečná pro spoustu činností v UX výzkumu a dokáže mnohy úmornou práci zefektivnit a dovolit UX výzkumníkovi se soustředit na činnosti, které mají opravdu dopad.

Využití nákupních dat k strategickému plánování a hyperpersonalizaci marketingu

Přednášející: Radomír Dolejší

Radomír Dolejší manažer ze společnosti Visa nám představil jaké možnosti se naskýtají v analýze nákupních dat z kreditních karet. Naše nákupní chování o nás jako o jedinci i jako o společnosti dokáže říct mnohé. A jak tyto znalosti mohou být velmi užitečné pro strategické plánování ať už pro segmentaci trhu či strategie marketingových kampaní. Obecně data z platebních transakcí tak představují mocný nástroj pro hluboký vhled do spotřebitelského chování a ekonomiky. 

AgentSpace: dělá více, abyste vy mohli méně, jste připravení?

Přednášející: Pavol Lukáč

Velmi přínosná byla přednáška Pavola Lukáče z TRKKN, který nám představil AgentSpace. Což je platforma pro podniky od Google Cloud, která umožňuje organizacím přijmout a škálovat využití AI agentů. AgentSpace mimo jiné pomáhá zaměstnancům vyhledávat, shrnovat a jednat s využitím firemních znalostí, které jsou rozesety v různých systémech (jako jsou Drive, Confluence, Jira, BigQuery a další), nabízí jednotné, bezpečné vyhledávání v rámci celé organizace, které je založeno na umělé inteligenci a je postaven na podnikové infrastruktuře Google Cloud s důrazem na zabezpečení dat, soukromí a dodržování předpisů.

Postavte si vlastního AI agenta nad firemními daty

Přednášející: Ivan Kutil

Ivan Kutil, přední český odborník na Google cloud a spoluzakladatel firmy AppSatori nám pověděl, co jsou to AI agenti, jaké komponenty takového AI agenta tvoří a představil nám základní pattern ReAct agenta. Poté nám představil zajímavý nástroj ADK (Agent development kit), což je nástroj od Googlu pro tvorbu AI agentů (něco jako Googlí Long Chain). Predstavil nám tam, jak ADK funguje a jak tam vlastního jednoduchého AI agenta vyrobit a nasadit. Poté jsme se tam dozvěděli i základní informace o MCP (model context protocol), což je otevřený standard, který umožňuje AI systémům (jako jsou velké jazykové modely) standardizovaným způsobem komunikovat a přistupovat k externím nástrojům, datovým zdrojům a službám, a tak jim dát kontext pro provádění akcí.

Server-side stack

Přednášející: Jan Tichý

Jan Tichý z Taste nám představil koncept server-side měření. Představil nám celý vývoj webového měření od prvopočátků s nativními skripty v prohlížeči až po moderní server-side řešení a ukázal nám kompletní moderní architekturu pro webovou i mobilní analytiku včetně integrace s CDP/CRM/ERP systémy. Tuto infrastrukturu u většiny klíčových klientů používáme jak pro doměření dat do GA4, pro nastavení konverzí, tak i pro komunikaci s mailingovými platformami. Ukázalo se, že každá společnost přistupuje k problematice jinak a tím pádem se implementace server-side stacku u klientů může dost lišit.

Přejít nahoru