Postup nastavení Measurement Protocol (MP)

V našem předešlém článku jsme vám představili, co to vlastně Measurement Protocol (MP) je, jaké jsou jeho ne/výhody a možnosti užití i s konkrétními ukázky. Pojďme se ale podívat na to, jak se takový postup nastavení MP vlastně dělá.

Základní postup nastavení MP

1. Vytvoření GA4 vlastnosti a datového streamu

Než začnete s nastavením Measurement Protocolu, musíte mít vytvořenou GA4 property a datový stream. Tyto kroky jsou nezbytné pro získání měřícího identifikátoru (Measurement ID), který bude navíc použitý v HTTP požadavcích.

  1. Vytvoření GA4 vlastnosti: Přihlaste se do svého Google Analytics účtu a vytvořte novou GA4 property.
  2. Nastavení datového streamu: Po vytvoření vlastnosti přidejte také nový datový stream (webový, iOS nebo Android). Získáte tím Measurement ID (např. G-XXXXXXX), které bude potřeba pro odesílání dat.
2. Sestavení HTTP požadavku

Measurement Protocol používá HTTP GET a nebo POST požadavky k odesílání dat. Struktura požadavku je následující:

  • Endpoint: https://www.google-analytics.com/mp/collect
  • Parametry:
    • measurement_id: Measurement ID vašeho datového streamu
    • api_secret: Tajný klíč API, který je vygenerován v GA4 konzole
    • Další parametry události, jako client_id, user_id, timestamp_micros, non_personalized_ads, atd.

Příklad GET požadavku:

https://www.google-analytics.com/mp/collect?measurement_id=G-XXXXXXX&api_secret=YOUR_API_SECRET&client_id=CLIENT_ID&events=[{event_name: 'purchase', params: {value: 23.07, currency: 'USD'}}]
3. Odesílání požadavků

Po sestavení HTTP požadavku jej můžete odesílat z různých míst:

  • Server-side: Z backendu vašeho serveru pomocí knihoven jako requestsPythonu nebo axios v Node.js.
  • Client-side: Přímo z prohlížeče pomocí JavaScriptu, ale doporučuje se minimalizovat tento přístup kvůli bezpečnosti.

Využití Google Tag Manager (GTM)

Google Tag Manager (GTM) může být použit jako prostředník pro odesílání dat do GA4 pomocí Measurement Protocolu.

Nastavení GTM
  1. Vytvoření nové značky: V GTM konzoli vytvořte novou značku typu „Custom HTML Tag“ nebo „Custom Image Tag“.
  2. Konfigurace značky: Vložte kód pro odeslání HTTP požadavku do značky.
  3. Spouštění značky: Nastavte spouštěč pro značku podle toho, kdy chcete události odesílat (např. při načtení stránky nebo při kliknutí na určité tlačítko).
Příklad značky (Custom HTML Tag)
<script>
  var client_id = 'YOUR_CLIENT_ID';
  var measurement_id = 'G-XXXXXXX';
  var api_secret = 'YOUR_API_SECRET';
  
  var url = `https://www.google-analytics.com/mp/collect?measurement_id=${measurement_id}&api_secret=${api_secret}&client_id=${client_id}&events=[{event_name: 'page_view'}]`;

  fetch(url, { method: 'GET' });
</script>

Chtěli byste detailně a flexibilně měřit uživatelské interakce nad rámec standardních webových a mobilních platforem? Pak Measurement Protocol je pro to perfektní nástroj a náš analytický tým vám jej bez problémů nastaví!
Zlepšete přesnost a rozsah vašich analytických dat. Kontaktujte nás!

Přejít nahoru