Self-service analytika vznikla z potřeby využití Business Intelligence netechnickými zaměstnanci v rámci společnosti. Tím pádem umožňuje uživatelům v celé organizaci přistupovat k datům a vytvářet poznatky bez zásahu technického experta, externích konzultantů či IT. Self-service analytiku řadíme jako určitou formu Business Intelligence (BI).
Školíme podnikatele a zaměstnance, aby si sami a nezávisle vytvářeli dotazy (queries) a reporty s minimálním využitím pokročilých IT dovedností. Zaměstnanci si také dokážou vytvářet vlastní dashboardy. Možnost vlastní tvorby reportů a dashbordů umožňuje jednotlivým pracovníkům v rámci společnosti velmi efektivně reagovat na dané potřeby ve velmi krátkém časovém horizontu a zároveň umožňuje flexibilitu a pružnost ve využívání analytických nástrojů.
Klíčovým rozlišovacím znakem mezi tradiční Business Intelligence a self-service analytikou je to, že IT nefiguruje jako prostředník pro datovou analýzu, ale umožňuje koncovým uživatelům, aby řídili vlastní analýzu. A to aniž by se vzdali kontroly nad tím, jak se data přijímají a spravují.
Jak na self-service analytiku
Prvním a nejdůležitějším krokem pro realizaci self-service analytiky je pečlivá dokumentace skladovaných dat, existujících datových pipeline postupů a transformací. Tento krok je důležitý pro následnou orientaci jednotlivých pracovníků ve společnosti, aby věděli, jaká data mohou pro své reporty používat.
Následně dochází ke školení řadových zaměstnanců s ohledem na jejich pracovní povinnosti a data, která potřebují pro jejich vykonání získat. V rámci školení seznamujeme uživatele nejen s jednotlivými nástroji, ale také s daty, která mají k dispozici. Porozumění dostupným datům následně usnadní práci daných zaměstnanců.
Ve firmách, které přijaly přístup self-service analytiky, tvoří specialisté pouze ty nejdůležitější reporty, což jim díky eliminaci požadavků na běžné provozní reporty dává více času.
Co vám self-service analytika přinese?
Proč byste tedy měli začít přemýšlet o Self-service analytice? V první řadě Vám to usnadní práci. Tyto nástroje Vám umožňují snadněji a rychleji využívat relevantní data, které vedou k rychlejšímu rozhodování a účinnější řízení firemního businessu. Reporty, na které byste dříve čekali několik dní až týdnů, nyní získáte během několika minut, takže okamžitě obdržíte relevantní data. V současnosti se tento přístup hodí implementovat už kvůli velké vytíženosti IT týmů, kteří potřebují na vygenerování specifického reportu již zmíněný čas.
Přeskočení IT týmu
Manažeři, kteří budou potřebovat informace o svých tržbách za konkrétní období, tedy už nebudou muset jednat s IT týmem. Místo toho si sami otevřou příslušný report, získají důležitá data a na jejich základě učiní další obchodní rozhodnutí.
Nižší náklady
Využívání self-service analytiky také pomáhá snížit náklady na IT oddělení, a to z toho důvodu, že uživatelé mohou samostatně vytvářet a spravovat analýzy a reporty.
Vyšší produktivita a informovanost firmy
Self-service analytika také zvyšuje produktivitu jednotlivých uživatelů a zaměstnanců ve firmě. Tyto nástroje jim umožňují rychleji a efektivněji pracovat s firemními daty a usnadňují jejich analýzu. To v konečném důsledku vede ke zvýšení efektivity a produktivity.
V návaznosti na usnadnění práce a zvýšení produktivity současně přichází potenciál zlepšení informačního řízení a všeobecné informovanosti businessu. Tato synergie umožňuje zaměstnancům společnosti efektivně využívat jejich omezené zdroje a flexibilně reagovat na nastalé situace. Tímto odpadá časová prodleva, díky které mohou zaměstnanci sledovat data na denní či týdenní bázi a tím přistupovat k řízení společnosti efektivněji.
Vyšší flexibilita a uživatelská přívětivost
Jak již bylo zmíněno, self-service analytika je výhodná i v případě flexibility a uživatelské přívětivosti. Tyto nástroje jsou navrhovány pro širokou škálu úrovně uživatelů. Od těch, kteří nemají technické znalosti až po uživatelé pokročilé v datové analytice. V případě, kdy potřebujete informace okamžitě a třeba i pravidelně, je self-service analytika nesmírně přínosná. Zároveň jsou dnešní nástroje na vizualizaci dat (Looker Studio, PowerBI, apod.) poměrně levné.
V závěru můžeme říci, že self-service analytika představuje nový standard v oblasti analytiky a Business Intelligence. Umožňuje jednodušší a rychlejší využití podnikových dat bez pomocí IT oddělení. Toto řešení může ve výsledku přinést významné přínosy pro organizaci.
Self-service nástroje umožňují rychlou a efektivní analýzu dat, která má za následek zlepšení rozhodování vedoucích pracovníků dané firmy.
Zároveň jsou dnešní nástroje na vizualizaci dat (Looker Studio, PowerBI, apod.) poměrně levné.
Pokud Vás toto téma zajímá a hledáte řešení pro svojí self-service analytiku, nehledejte dál. Naši Digitální architekti vám s touto problematikou mohou pomoci. Pomůžeme vám lépe porozumět vašim datům a využít jejich potenciál pro lepší rozhodování.
Nabízíme komplexní řešení, včetně analýzy vašich dat, návrhu a implementace self-service analytiky a podpory při nasazení tohoto řešení. Díky našemu řešení získáte konkurenční výhodu a budete moci své rozhodování opřít o data.
Nečekejte a kontaktujte nás ještě dnes, abyste se dozvěděli více o našich službách.