Cookiebot

Vzhledem k tomu, že dle nového nařízení od ledna roku 2022 musí každá webová stránka splňovat přísnější kritéria Cookies → Cookie lišta s možností výběru konkrétních souhlasů (Necessary, Analytics, Performance, Marketing,…); je nástroj Cookiebot jedním z těch, který tuto možnost zpřístupňují. 

Při správném nastavení umožní Cookiebot uživatelům udělovat, odmítat a spravovat souhlasy na každém webu, kde je nainstalován. Jeho instalace, zejména skrze Google Tag Manager nepatří k těm nejjednodušším na trhu a je zapotřebí jej několikrát otestovat. Jedná se zejména o situace, kdy chceme měřit i samotné souhlasy a vytvářet z nich časové řady a reporty – na těch pak lze vidět, jak se vyvíjely souhlasy v čase.

Obecně se ale dá tvrdit, že Cookiebot představuje jeden z nejúčinnějších a nejlépe zdokumentovaných nástrojů v oblasti Cookies na trhu.

Pro koho je Cookiebot?

Vzhledem k povinnosti Cookies zmíněné výše, musí takovou lištu používat každý web a eshop na trhu. Konkrétní řešení je samozřejmě na dané firmě. Lze pracovat s Cookiebotem, což se jeví jako jednodušší možnost, případně mít vlastní řešení na míru, popřípadě je Cookie lišta zabudovaná již v CMS (Content Management System). Například Shoptet má vlastní Cookie lištu, která se instaluje automaticky a je rovnou připojená na eventy, které s ní mají pracovat. Jinými slovy, při nesouhlasu neodesílá data do Google Analytics.

Pokud tedy eshop má vlastní řešení na míru, případně je Cookie lišta poskytována přímo CMS nebo boxovým řešením, není možné používat druhou lištu. Respektive…možné to je, ale nedává to smysl.

Je potřeba mít na paměti, že použití Cookiebota není úplně zdarma. Cookiebot sice má verzi, která je zdarma, ale je velmi omezená a nehodí se například pro eshopy. Vhodná je pouze pro menší obsahové weby do 100 podstránek. V této verzi navíc nelze provádět grafické úpravy nebo použít vícejazyčnou verzi.

Jaké jsou benefity Cookiebota?

  • Hlavním benefitem je především jistota, že má web správnou Cookie lištu dle posledního nařízení.
  • Dalším benefitem je pravidelná aktualizace a zaručená funkčnost, samozřejmě při správném nastavení.
  • Perfektně zpracovaná dokumentace a podpora ze strany Cookiebota.
  • Relativně snadná instalace za předpokladu, že web nechce měřit konkrétní souhlasy extra a pracovat s nimi. Pakliže se jedná pouze o samotnou instalaci, je to jednoduché.

Konečným výstupem je funkční Cookie lišta, u které si lze zvolit jazyk a texty se již vygenerují samy. Uživatel má následně možnost souhlasit se vším nebo udělit pouze částečný souhlas a nebo odmítnout vše.

Plusy a mínusy

Automatické skenování a přizpůsobování Cookies na webu.
Legální Cookie lišta s možností jednotlivých souhlasů a widget pro snadnou správu uživatelem.
Cookie lišta pro jednotlivé jazykové mutace webu a více domén.
Autodetekce jazyka.
Rychlost a spolehlivost lišty – nezatěžuje načítání webu a ani nezpomaluje.
Automatická optimalizace pro mobilní zařízení.
Podpora napříč webovými prohlížeči.
Moderní user interface.
Rozšířené možnosti úprav barev a umístění na stránce.
Implementace může být občas komplikovaná – v závislosti na konkrétním webu / eshopu a požadavcích klienta.
Ve variantě “zdarma” není možnost žádných úprav.
Při neodborné implementaci nemusí fungovat správně.

Možnosti implementace Cookie lišty

Pro správné nastavení Cookiebota záleží na konkrétním webu. Pakliže je web postaven na CMS WordPress, řešení je jednoduché. Cookiebot poskytuje přímo svůj vlastní plugin pro WordPress, který stačí nainstalovat a přihlásit se k účtu Cookiebot. Následná úprava nastavení probíhá přímo v Cookiebotu, ale není nutná.

Druhá možnost, která je častější je ruční implementace skrze Google Tag Manager, kde už uživatel musí mít základní znalosti GTM a proměnných, aby dokázal správně nastavit funkční Cookie lištu a především ji napojit na eventy tak, aby se data posílala pouze při souhlasu. Ve všech ostatních případech by se měla posílat pouze základní data jako je page_view.

Naší specializací je kompletní implementace Cookiebota včetně napojení na klíčové eventy. Data se následně posílají pouze za předpokladu, že uživatel dal souhlas s měřením. Následně jsme schopni měřit konkrétní souhlasy a vytvářet z nich časové řady a reporty. V rámci propadu dat jsme rovněž schopni provádět oddělené měření uživatelů na webu pomocí server-side GTM tracking a tak doměřit i uživatele bez souhlasu.

Kontaktujte nás a nechte si implementovat Cookie lištu od profesionálů ve svém oboru! Vše pro vás připravíme, zajistíme a navrhneme. Nechte to na Digitálních architektech!

Přejít nahoru
Scroll to Top