Google data studio – vizualizační nástroj

Google Data Studio (dále GDS) je bezplatný online vizualizační nástroj. Jde o poměrně jednoduchý a intuitivní nástroj, který má řadu výhod. Některé z nich vycházejí z toho, že se jedná o nástroj z rodiny Google a propojení s mnoha dalšími nástroji od Google je tak velmi rychlé a jednoduché. 

Jelikož se velká část naší práce  odehrává právě na Google platformě, GDS byla pro nás jasná volba. Nedá se říct, že je GDS nástrojem spásy a že s ním vyřešíte veškeré vizualizace, na které si vzpomenete, ale na většinu reportů z Google Analytics, Google Ads, ale také například reportů z jednodušších a méně obsáhlých databází je více než dostačující. Pokud jde o složitější vizualizace většího množství dat, pak často sáhneme po dalších nástrojích, jako například Microsoft PowerBi.

Kromě jednoduchosti napojení na Google služby, či jiné nástroje pomocí dostupných konektorů má GDS řadu dalších výhod, které ho staví do významné pozice mezi vizualizačními nástroji. Za velmi klíčovou výhodu považujeme jednoduchost sdílení jednotlivých reportů. Nejen, že máte možnost sdílet reporty k úpravám, ale není ani problémem vytvářet veřejně dostupné dashboardy, ke kterým se uživatel dostane pouze s odkazem.

Další výhodou, kterou vnímáme je aktuální postoj Google k tomuto nástroji. V posledních měsících začal Google investovat výrazně do rozvoje nástroje a díky tomu přicházejí nové funkce a vylepšení téměř každý týden. Výrazně tomu přispívá fakt, že Google otevřel možnost vytváření komunitních grafů a vizualizací a právě komunita teď významně přispívá k rozvoji samotného nástroje.

V neposlední řadě bych rád vyzdvihl jednu výhodu, která je ovšem zároveň největší nevýhodou GDS. Nástroj je dostupný online a zdarma a nenese žádnou vlastní databázi, ve které by uchovával data. Funguje tedy tak, že se neustále dotazuje na data použitá v přehledech, vybraných zdrojů. Tato vlastnost nese především problémy s rychlostí načítání. Pokud vizualizovat data s Google Analytics malého webu, který má stovky návštěv, pak není problém. Problém nastává ve chvíli, kdy začnete vizualizovat data z velkých tabulek a databází. Od určité chvíle už začíná být nástroj prakticky nepoužitelný a je potřeba sáhnout po jiném řešení.

Obecně se dá říci, že vzhledem k tomu, že je nástroj bezplatný, jedná se o fantastický produkt, se spoustou funkcí a vlastností, který nám umožňuje tvořit základní, ale i poměrně pokročilejší přehledy dat. Nejčastější využití bude pravděpodobně pro vizualizaci marketingových dat. Nástroj nám mimo jiné umožňuje i drobné transformace dat, resp. možnost tvořit vlastní metriky a dimenze, které můžeme v reportech použít. Rádi používáme GDS v případě tzv. “Proof of concept”, což je jakýsi koncept složitějšího projektu, který v GDS otestujeme a v případě vyšší náročnosti přeneseme do pokročilejšího vizualizačního nástroje.


Zaujal vás článek a máte zájem o vizualizaci vašich dat? Kontaktujte nás na marketing@digitalniarchitekti.cz