Google data studio – vizualizační nástroj

Google Data Studio (GDS) je vizualizační nástroj, který používáme každý den. Jde o poměrně jednoduchý a intuitivní nástroj pro tvorbu vizualizací z připojených dat a má pěknou řadu výhod. V mnoha případech ta největší výhoda je, že je použití nástroje zdarma.

Díky začlenění v Google rodině je zde mnoho benefitů – ať už od jednoduššího propojení s Analytics nebo Ads, nebo možnost nastavení různých úrovní práv zobrazení reportu (včetně veřejného sdílení).
K čemu Data Studio slouží a jaké jsou klíčové vlastnosti?

Ke Google Data Studiu se stavíme jako k nástroji, který poskytuje personalizovaný přístup k aktuálním datům, která potřebuji vidět. Není nic snazšího, než každé ráno otevřít aktualizovaný report, zjistit si pro mě zásadní údaje a nemuset se proklikávat skrz Google Analytics nebo desítky dalších systémů a hledat to, co potřebuji vidět.

Velkým benefitem je možnost zobrazení více pohledů – přeci jen marketingový manažer potřebuje vidět jiná data, než majitel firmy.

V Data Studiu také velmi často spojujeme data – především u menších projektů lze vizualizovat přehled s informacemi z Google Analytics a kampaní z Facebooku nebo Google Ads či klasických tabulek Google Spreadsheets – to vše na jedné stránce. Kromě propojení dat GDS umožňuje také základní operace s metrikami a práce s řetězci – průměr/vážený průměr, procenta apod. Tyto operace je mnohdy snadnější udělat až ve vizualizaci.

Dalším benefitem je propojení s BigQuery, což slouží jako zrychlovací engine, je tam cache dat a to pomůže v rychlosti načtení oproti tomu, když se data tahají přímo z Analytics. O tom ještě níže.

Využití nějakého nástroje s sebou nese vždy určitá rizika – třeba to, že nástroj přestane být rozvíjen nebo se dokonce zruší a vy budete muset vizualizace přenést složitě jinam. V tomto ohledu je Data Studio bezpečné – v současné chvíli zde probíhá hodně aktualizací, kolem nástroje je silná komunita (návodné články) a vznikají stále další konektory. A pokud vám některý z konektorů chybí, lze si napsat svůj vlastní a data tak do Data Studia dostat také.

Co vše lze v Data Studiu vizualizovat?

Dá se říct, že základní vizualizace je nejběžnější na úrovni všech Google služeb. Vizualizovat lze ale víceméně všechno – stačí k tomu mít kvalitní vstupní data a využití. Nemá totiž smysl dělat vizualizaci něčeho, s čím nedokážete v businessu dál pracovat. Kromě Google služeb lze napojit přes konektor Facebook, Sklik nebo třeba Marketing Miner.

Obecně bychom řekli, že vizualizace s napojením do Analytics lze provádět spíše u menších či středních firem. Když máte na webu např. 500 000 uživatelů měsíčně, Data Studio už bude pomalé.

Kromě základních metrik, jako je u návštěv Zdroj/Médium nebo přehled Elektronického obchodu lze v rámci GDS připravit reporty přímo pro zobrazení na telefonu nebo “Bounceratecheck”. Právě Bounceratecheck je taková naše funkce s poměrně interním pojmenováním – v rámci tohoto přehledu zobrazujeme tabulku kampaní, kdy se na základě zdroje návštěvy dělá vážený průměr míry okamžitého opuštění.

“Protože všechny přehledy připravujeme na míru pro potřeby klienta, je to hodně o domluvě. V Data Studiu jsme řešili třeba vizualizaci funnelu z eventů (nyní to zastanou GA4, ale u klasických Universal Analytics taková možnost není). Druhým specifickým řešením bylo propojení a porovnávání dat z e-shopu na backendu (konverze zaznamenané v administraci) a data v Google Analytics. Zde jsme spojovali ID transakcí a sledovali výkon zdrojů (hlavně PPC kampaní) více do detailu,” říká Jirka Viták, vedoucí týmu vizualizací.

Interaktivita reportů a šablony

Interaktivní cesta se v Data Studiu stává spíše trnitou pěšinkou. Data Studio není postavené na fancy vizualizacích, umožňuje spíše variabilní filtraci nebo podmíněné filtrování. Je možné využít různé posuvnílky (např. rozsah dle zvoleného číselného rozpětí) – to je ale stále spíše filtrace.

Data Studio není rozhodně nejinteraktivnější nástroj, ale je funkční a přehledný.

Pro nástroj existuje nespočet předpřipravených šablon, a to jak zdarma, tak placených. U placených variant obvykle stačí změnit zdroj dat za váš vlastní a vše funguje, jak má. V rámci placených šablon jsou data mnohdy trochu transformovaná přes vlastní dimenze nebo různé další výpočty, aby nebylo tak snadné šablonu vykopírovat.

V Digitálních Architektech šablony nepoužíváme. Klientům připravujeme řešení na míru potřebám – ať už od customizovaných dat z mnoha zdrojů nebo kvůli firemnímu workflow. Reporty klienti dostávají také v jejich firemních barvách.

Naší specialitou je příprava dokumentace. V rámci každého reportu najdete odkazy do dokumentu, kde najdete kompletní vysvětlivky a podrobnosti o výpočtech, použití metrik nebo s dalšími odkazy na navazující přehledy, tabulky či úkoly v interních systémech.

Transformace dat a použití BigQuery

O základních transformacích už tu pár slov proběhlo. V Data Studiu lze data různě ohýbat, přizpůsobovat a také pracovat s regulárními výrazy. Snadno si také vytvoříte vlastní pole – metriky.

Problematické situace přicházejí s velkým množstvím vstupních dat. Data Studio s přímým napojením na Analytics a další služby vše načítá v reálném čase a dělá nad tím výpočty pro customizované reporty – vygenerování reportu může být pak otázkou i desítek vteřin, což pro nějakou kontinuální práci život dost komplikuje.

V této chvíli přichází na řadu BigQuery. I přesto, že Analytics načítají data z BigQuery, je rychlejší propojit GDS napřímo.

A co když nestačí BigQuery? To už dat musíte mít opravdu hodně – je to výzva. V tomto případě je lepší data předzpracovat někde jinde. Trochu pomůže také snížení počtu tabulek a grafů v rámci jednoho reportu.

Nedostatky Google Data Studio

Na závěr nesmíme zapomenout na nedostatky nástroje. Těch je ale o poznání méně, než pozitiv, proto s nástrojem plánujeme pracovat i nadále.

  • GDS je pomalé při větším objemu dat
  • omezená manipulace se zdrojovými daty
  • chybí náhled na podobu zdrojových dat – jsou vypsané metriky a dimenze, ale už není vidět zdrojová tabulka (jako je tomu např. v PowerBI); u větších databází problém s nested fields
  • omezená interaktivita reportu a designování (za nás to ale není tak podstatné mínus)

Kurzy na GDS

Na prohloubení znalostí Google Data Studia existuje nespočet videí nebo veřejně dostupných kurzů. V Digitálních Architektech čas od času vypíšeme školení nebo se věnujeme školení na míru – třeba ve firmách.

Dovolíme si říct, že v Google Data Studiu není nic, co by nás překvapilo. Ne vše používáme na denní bázi, umíme ale nastavit i téměř nemožné.

Potřebujete pomoci s nastavením Google Data Studia nebo se podívat analytice na zoubek trochu více? Napište nám na e-mail obchod@digitalniarchitekti.cz.

Jiří Viták - Digitální architekti

Jiří Viták

V naší firmě zastávám především roli “šéfa obchodu”, starám se, aby byly náš produkt a naše značka komunikovány správně. Mou hlavní náplní práce je však realizace vizualizací a jejich rozvoj.