Google Universal Analytics (GA3) končí, co nyní dělat?

Celý marketingový a analytický trh zasáhla zpráva oznamující oficiální datum ukončení zpracování dat v Google Analytics 3 známých hlavně jako Universal Analytics. Někoho zasáhla tato zpráva pozitivně, někoho negativně a někoho možná vyděsila. Právě za tímto účelem jsme připravili tento článek, abychom uvedli na pravou míru to, co se za tímto sdělením skrývá. A hlavně poradili, jaké manažerské řešení této otázky je aktuálně na stole.

Od poloviny března 2022 se pravděpodobně začala ve vašich Google Analytics účtech objevovat tato hláška. Jedná se o další krok v roadmapě Googlu, kdy se Google snaží převést veškeré uživatele z GA3 na GA4. O situaci GA4 pravidelně aktualizujeme článek tady.

Co se za uvedeným sdělením skrývá:

  • Nová data lze do Universal Analytics sbírat do 1. 7. 2023 (pro placené GA360 do 1.10.2023)
  • Od 1.7.2023 by měla být data ještě cca 6 měsíců dostupná historická data
  • Google doporučuje export těchto dat, pro neplacené účty musíte jít bohužel krkolomnou cestou exportu přes Sheety, CSV či Excely, případně zvolit ne úplně košér metodu denního exportu přes API – například pomocí Kebooly
  • Konečné datum kompletního ukončení GA3 bude oznámeno v budoucnu
  • Pokud aktuálně používáte Google Analytics, pravděpodobně používáte GA3 verzi pro účty založené před 14.10.2020, kdy se GA4 stali postupně výchozí možností
  • Sám Google doporučuje už nyní přechod na GA4 
  • Pokud používáte pro Google Ads import konverzí a publik z GA3, doporučujeme je klíčové zahájit přechod na GA4 variantu

Jaké kroky můžete učinit ještě dnes?

Vydejte pokyn svému analytikovi či marketingového týmu, aby zajistil okamžitou implementaci GA4. Pokud chcete mít v době nuceného přechodu (1.7.2023) alespoň rok dat pro meziroční srovnání, máte nyní (21.3.2022) cca 3 měsíce na realizaci této implementace. Dle našich zkušeností se dá kompletní přechod dle složitosti eshopu stihnout za 8 – 16 týdnů, záleží na součinnosti klienta.

Připravte si interní harmonogram adopce GA4 včetně termínů. Ten může obsahovat následující kroky:

  • Nastavení business case celého projektu
  • Audit GA3 implementace
  • Návrh struktury účtu – property, datové streamy
  • Založení účtů a property
  • Vytvoření datových streamů
  • Nastavení podmínek pro zpracování dat (User-ID, Google Signals, doba retence, propojení s Google Ads, propojení se Search Console)
  • Migrační tabulka pro GA3 > GA4 eventy
  • Migrační tabulka pro GA3 > GA4 vlastní dimenze a metriky
  • Migrační tabulka pro GA3 > GA4 cíle
  • Samotná implementace GA4 (za nás 100% doporučujeme Google Tag Manager)
  • Kontrola, testování s srovnání dat GA3 vs GA4 – odhalení nové baseline
  • Volitelně: Migrace publik a využití prediktivních modelů
  • Volitelně: Integrace GA4 + CRM pomocí datové platformy například Keboola či Google Cloud
  • Volitelně: Přechod reportingu z GA3 dat na GA4 data
  • Nasdílení GA4 účtů a reportů napříč firmou
  • Série školení napříč firmou

Začněte vaše vývojáře připravovat na implementaci datové vrstvy pro existující projekty (pokud je plánovaná životnost 3 a více let), případně datovou vrstvu ideálně v doporučení dle GA4 zapracujte do právě vyvíjených projektů. Správné zadání datové vrstvy je téma samo pro sebe a věnujeme se mu v separátním článku.

Jaké změny očekávat z obchodního pohledu?

GA4 se ještě v průběhu příštích měsíců mohou výrazně měnit. Stejně tak se může měnit podoba reportů i možnosti customizace, které nástroj nabídne.

Je možné očekávat, že dojde k úpravě limitů pro bezplatné použití či zpoplatnění některých funkcí.

Dojde ke změně baseline pro klíčové ukazatele:

  • Uživatelé – GA3 i GA4 mají jiný přístup k identifikaci uživatelů, GA4 používají výrazně sofistikovanější systém pro deduplikaci zařízení
  • Návštěvy – koncept návštěv je stále na pozadí GA4 zachován, není však považován za klíčovou metriku, doporučujeme začít od logiky návštěv upouštět
  • Konverze – GA4 již nepoužívají koncept cílů, tím, že je celé měření postavené na událostech, jsou za konverze brány přímo události; již také neplatí, že může nastat pouze jedno splnění cíle na návštěvu, pracuje se unikátně s každou události, je tedy jasné že cíle GA3 se nebudou rovnat GA4 konverze
  • Elektronický obchod – GA4 zatím nenabízí tak komplexní reporty pro Elektronický obchod jako GA3, data však sbírají (takže je to spíše otázkou času)
  • Customizace měření – v rozhraní GA4 zatím nejsou dostupné veškeré funkce pro customizaci měření – např. Seskupení kanálů či seskupení obsahu zatím nelze ovlivnit nad rámec základních pravidel

Je klíčové si ujasnit, jakou roli vlastně webová data z Google Analytics hrají ve vaší firmě:

  • jak s nimi pracujete a co na základě nich děláte,
  • zda z těchto dat máte skutečný užitek, 
  • zda je sbíráte správně a zda nejsou přeceňována. 

Dle toho je možné nastavit migraci přímo na míru pro vás. Je totiž faktem, že Google Analytics 3 se jako free nástroj, ve kterém ani nasbíraná data nevlastníte, stalo často kritickou součástí fungování firem v online prostředí. Je tedy nasnadě zvážit i potenciální alternativy, ať už se bude jedna o kompletně vlastí řešení či například hostování Matomo Analytics na vlastních cloudových instancích.

Nepropadejte panice! Je jasné, že pro někoho nové a jiné znamená děsivé a špatné. Ujišťuji vás, že GA4 jsou plně připraveny na budoucnost a přibývá do nich spousta chybějících funkcí, které se nyní velmi rychle dostávají i k uživatelům bezplatné verze. A učit se něco nového je sice náročné, ale krásné, ne?

Potřebujete konzultaci?

Pokud vám z výše uvedeného jde hlava kolem, pravděpodobně potřebujete konzultaci od analytika. Neváhejte se obrátit na náš tým profesionálů, který se může migraci vašeho projektu z GA3 na GA4 věnovat.

Náročnost projektu je logicky odvozena od složitosti aktuální implementace, od toho co vše budete chtít přenést a klíčovým faktorem je i to, do jaké míry je připravena datová vrstva. Migrační projekty se tak mohou pohybovat od jednotek do desítek člověkodní.

Scroll to Top