Je pravděpodobné, že jste se v minulosti setkali s nástrojem Google Analytics (také označované, jako Universal Analytics). Velkou výhodou tohoto nástroje je to, že v něm najdete celou řadu připravený přehledů a reportů, do kterých se snadno podíváte.

Pokud bychom se podívali na práci v nástroji Google Data Studio, pak jde opět o velmi jednoduchou záležitost, kde na 2 kliknutí připojíte vybraný přehled dat a můžete velmi snadno replikovat známé přehledy přímo z nástroje, nebo vymýšlet úplně nové, a to za pomoci obrovského množství různých metrik a dimenzí.
Před nedávnem spustil Google do provozu nový nástroj s názvem Google Analytics 4 (dále jen GA4). Jak tento nástroj funguje, se dočtete v našem článku Co jsou GA4 a jak o GA4 property přemýšlet?.
Jak je to ovšem s vizualizací dat z GA4?
Poměrně významnou změnou v Google Analytics 4 je ta, že v něm prakticky nenajdete žádné “cool” přehledy, na které jste zvyklí. Pro upřesnění – několik reportů se v nástroji samozřejmě nachází, zároveň si některé můžete přímo v nástroji vytvořit, ale stále vás pravděpodobně neuspokojí při hledání potřebných informací.

Nabízí se tedy možnost, využít vizualizační nástroj Google Data Studio (dále jen GDS) a vytvořit si nějaký pěkný report na míru. To samozřejmě můžete, ale není to tak jednoduché, jak byste mohli očekávat. Souběžně s příchodem GA4 přišla také možnost přímého napojení dat pomocí běžné konektoru do GDS. Právě využití tohoto konektoru je první a zároveň jednodušší cestou, jak data z GA4 vizualizovat, ovšem nese si to sebou určitá omezení.
Google neustále inovuje konektor do GDS a tak v něm v současné době najdete velké množství dopočtených metrik a dimenzích, které budete znát ze starých GA, nebo které se jim alespoň podobají. Vzhledem k principům nových GA4, které využívají velkou řadu tzv. “Custom dimenzí”, které si při implementaci nástroje definujete sami, budete vždy omezeni v možnostech a v detailu vašich vizualizací. Nicméně jste schopni připravit poměrně slušný plnohodnotný report, který vám do začátku velmi pomůže.
Narazit ovšem můžete na největší omezení a tím je fakt, že některé části dat v konektoru zatím vůbec nenajdete. Jedná se např. O metriky a dimenze související s produkty a jejich výkonem. Pokud si budete chtít hezky vizualizovat tato data, nezbývá vám nic jiného, než sáhnout po druhé možnosti, která se nabízí.
Velmi zajímavou funkcí, kterou přinášejí GA4, je možnost zdarma “vylít” čistá data z GA4 do nástroje Google Big Query, kde s nimi můžete dále pracovat. Tyto čistá “raw” data mají ale jednu velkou nevýhodu. Nenajdete v nich ty sexy a cool metriky a dimenze, na které jste zvyklí, ale musíte si je sami nějak vytvořit. Bez základní znalosti SQL dotazů tak nejste schopni s daty prakticky pracovat. V samotném nástroji Google Data Studio pak naleznete konektor přímo do Big Query, ze kterého si data můžete vytáhnout a vizualizovat.
Velkou výhodou druhé možnosti vizualizace je ta, že z čistých “raw” dat si vytahnete kompletně všechny informace, které chcete a potřebujete, a udělá si nad nimi libovolné výpočty či transformace. Oproti tomu nevýhodou je fakt, že bez znalosti databáze Big Query, databázového jazyka SQL a pokročilých technických znalostí, se nepohnete. V tomto případě doporučujeme využít pomoci specialistů, kteří se takovému oboru intenzivně věnují a vytvoří vám report na míru, jako například tento:


