Vizualizace dat z GA4 v Google Data Studio (Looker Studio)

Aktualizace 12/2023

Je pravděpodobné, že již pracujete s nástrojem Google Analytics 4 (GA4), který byl finálně spuštěn v červenci 2023. (Jak tento nástroj funguje, se dočtete v našem článku Co jsou GA4 a jak o GA4 property přemýšlet?.)

Velkou výhodou tohoto nástroje je to, že v něm najdete celou řadu připravený přehledů a reportů, do kterých se snadno podíváte. V letošním roce došlo k přejmenování původního Google Data Studio na Looker studio. Přibyla řada funkcí, konektorů a šablon pro reporty.

Pokud bychom se podívali na práci v nástroji Looker Studio, pak jde opět o velmi jednoduchou záležitost, kde na 2 kliknutí připojíte vybraný přehled dat a můžete velmi snadno replikovat známé přehledy přímo z nástroje, nebo vymýšlet úplně nové, a to za pomoci obrovského množství různých metrik a dimenzí.

Jak je to ovšem s vizualizací dat z GA4?

Poměrně významnou změnou v Google Analytics 4 je ta, že v něm prakticky nenajdete žádné “cool” přehledy, na které jste zvyklí. Pro upřesnění – několik reportů se v nástroji samozřejmě nachází, zároveň si některé můžete přímo v nástroji vytvořit, ale stále vás pravděpodobně neuspokojí při hledání potřebných informací.

Nabízí se tedy možnost, využít vizualizační nástroj Looker studio (dále jen Looker) a vytvořit si nějaký pěkný report na míru. To samozřejmě můžete, ale není to tak jednoduché, jak byste mohli očekávat. Souběžně s příchodem GA4 přišla také možnost přímého napojení dat pomocí běžné konektoru do Lookeru. Právě využití tohoto konektoru je první a zároveň jednodušší cestou, jak data z GA4 vizualizovat, ovšem nese si to sebou určitá omezení. 

Google neustále inovuje konektor do Lookeru a tak v něm v současné době najdete velké množství novým dimenzí a metrik. Mezi ty nejzásadnější patří bezpochyby nové „item-scoped“ metriky, jako je například: „items purchased“, „item view events“, „Added to cart“, a další. Celý přehled nových metrik naleznete zde. Vzhledem k principům nových GA4, které využívají velkou řadu tzv. “Custom dimenzí”, které si při implementaci nástroje definujete sami, budete vždy omezeni v možnostech a v detailu vašich vizualizací. Nicméně jste schopni připravit poměrně slušný plnohodnotný report, který vám do začátku velmi pomůže.

Výhodou Lookeru je také možnost vizualizovat celý ecommerce proces na vašem e-shopu, a to až do výše 10 dimenzí a 10 metrik. GA4 reporty nabízí bohužel pouze jednu primární a jednu sekundární dimenze nezávisle na tom, kde v GA4 reporty děláte. Na co je potřeba dát pozor je kombinace dimenzí tzv. event-scoped a item-scoped. Tyto dva typy mezi sebou (zatím) nelze kombinovat a reporty se tak budou rozpadat. O tom jsem psali zde.

Velmi zajímavou funkcí, kterou přinášejí GA4, je možnost zdarma “vylít” čistá data z GA4 do nástroje Google BigQuery, kde s nimi můžete dále pracovat. Tyto čistá “raw” data mají ale jednu velkou nevýhodu. Nenajdete v nich ty sexy a cool metriky a dimenze, na které jste zvyklí, ale musíte si je sami nějak vytvořit. Bez základní znalosti SQL dotazů tak nejste schopni s daty prakticky pracovat. V samotném nástroji Google Data Studio pak naleznete konektor přímo do BigQuery, ze kterého si data můžete vytáhnout a vizualizovat. 

Velkou výhodou druhé možnosti vizualizace je ta, že z čistých “raw” dat si vytahnete kompletně všechny informace, které chcete a potřebujete, a udělá si nad nimi libovolné výpočty či transformace. Oproti tomu nevýhodou je fakt, že bez znalosti databáze BigQuery, databázového jazyka SQL a pokročilých technických znalostí, se nepohnete. V tomto případě doporučujeme využít pomoci specialistů, kteří se takovému oboru intenzivně věnují a vytvoří vám report na míru, jako například tento:

Looker studio nabízí také skvělé možnosti filtrování dat, a to hned na několika úrovních. Můžete filtrovat centrálně celý report, stránku, skupinu grafů a tabulek a nebo pouze jediný graf nebo tabulku na stránce. Další možností je tzv cross-filtering, který udělá z každí tabulky a grafu filtr. Výše vidíte příklad filtrace pouze jediné tabulky (Item revenue/source). Filtr, který zde vidíte, bude fungovat pouze na tabulku se zdroji návštěvnosti a tržbami.

Další funkce Looker reportů

  • Automatické reporty do e-mailu
  • Posílání odkazu s vybraným filtrem
  • Vlastní parametry, které skrze SQL jazyk rozšiřují funkce reportů
  • Cross-filtering
  • Srovnání s daty z přechozího období, měsíce nebo roku
  • Draft a published verze reportů, které zabraňují tomu, aby návštěvník viděl právě prováděné změny v reportech

Looker Pro licence

Looker Pro licence je novinka stará asi měsíc. Za cca $9 měsíčně získáte rozšiřující funkce v oblasti sdílení, posílání a spolupráce v reportech.

Vlastnictví reportu

Možná se vám stalo, že kolega, který pracovat na reportech po nějaké době z firmy odešel a vy jste čelili situaci, kdy měla ona osoba ve vlastnictví většinu reportů. To zněmožňovalo úpravy zdrojů a mnohdy i reportů samotných. Složitě jste pak museli převádět vlastnictví všech reportů na někoho jiného. Licence pro tuto situaci řeší velmi elegantně.

V rámci této licence dojde k propojení s vaším účtem v Google Cloud Platform a následně jsou všechny reporty ve vlastnictví tohoto účtu organizace, nikoliv jednotlivých členů týmu.

Workspaces

Možná znáte workspaces z GoogleTag Manageru. Zde je to podobné. Jako free uživatel vidíte pouze reporty, které jste vytvořili nebo ty, které s vámi někdo sdílí. V rámci licence PRO vidíte také Workspaces, kde může být ukryta skupina reportů, se kterými můžete pracovat. Není tak třeba sdílet reporty po jednom konkrétnímu členovi týmu, ale rovnou lze nasdílet celý workspace a spolupracovat současně.

Automatické reporty

Tato funkce je již ve verzi free, nicméně ve verzi Pro máte možnost nastavit až 20 různých časů a termínů pro odesílání reportů včetně notifikací.

Sdílení pomocí personal links

Tato funkce může být velmi užitečná, ale má i svá úskalí. Předně jde o bezpečnější formu sdílení, a to tak, že dotyčné osobě pošlete odkaz na report. V klasické verzi by měl dotyčný přidělená práva a případně mohl s reportem manipulovat a v případě neúspěchu se vrátit k původní verzi. V licenci Pro je sdílený odkaz zároveň kopií reportu. Dotyčná osoba otevře odkaz a ten rovnou vytvoří kopii reportu. Případné změny tedy neovlivní originální report.

Nevýhodou je však situace, kdy ke sdílení těchto speciálních odkazů musíte mít PRO licenci nejen vy jako sdílející, ale zároveň osoba, které report sdílíte.

Přejít nahoru
Scroll to Top