Naše dojmy z konference MeasureCamp Prague 2024

Desátý ročník konference Measurecamp Prague 2024 nás rozhodně nezklamal. Vyjeli na něj i Digitální architekti, ale tentokrát jako partneři! Je super, že můžeme podporovat tak skvělou akci, která má tak velký impakt nejen na komunitu webové a datové analytiky.

Measurecamp Prague 2024

MeasureCamp Prague 2024 se konal opět na velice honosném místě – ČSOB ředitelství. A jelikož je tato konference pro nás skvělým zážitkem, rozhodli jsme se tak jako každý rok, že vám trošku shrneme o co vlastně na akci šlo.

V následujících odstavcích si představíme to, jak akci vnímali jednotlivý členové našeho architektího týmu. Tak pojďme na to!

Mára

Desátý ročník Measurecamp Prague 2024 byl pro nás velice speciální a to hlavně i z toho důvodu, že jsme se stali MeasureCamp partnery. Akce se konala na skvělém místě, ke kterému abyste se dostali, jste museli podstoupit i ranní rozcvičku.

Velký dík patří všem spíkrům, kteří si vypsali přednášku. Rád bych ale vypíchnul několik přednášejících, kteří mě zaujali svými tématy a obohatili o další inspiraci.

Trendy v analytice mobilních aplikací

Prvním byl Michal Nováček, který se věnuje analytice mobilních aplikací. Na své přednášce s tématem Jak měřit webview v mobilních aplikací shrnoval své celkové zkušenosti s tímto fenoménem. Ukazoval jak měřit aplikace, které nejsou tzv. nativní (nejsou vyvinuté přímo pro dané zařízení, ale načítá se v nich webová stránka stejně jako v prohlížeči). Je to v současnosti celkem populární trend, jak se vyvíjí aplikace či jejich části. Ovšem z pohledu měření je to poměrně problematické, protože se míchají mobilní a webová data. Michal ukázal, jak s pomocí vývojářů se tomu vyhnout a to prostřednictvím 3 cest:

  1. Předává se informace o uživateli z mobilní aplikace do webového rozhraní, kde se to následně měří.
  2. Z webového rozhraní se předává informace o uživateli do mobilní aplikace a ta je následně měří.
  3. Část informací o webové stránce se předává do aplikace (např. název stránky).

Záleží tedy na situaci, kdy bude vyhovovat daná cesta.

Pro nás, Digitální architekty, jsou mobilní aplikace a jejich měření velice zajímavé a vyhledávané téma. Už jsme si to vyzkoušeli i v praxi a několik jsme jich v minulosti měřili a nastavili.

Jan Hornych zavzpomínal na evoluci webové analytiky. Ukázal na příkladech, jak zpracovávají u svých klientů data v reálném čase, tzn. ve specifických databázích, které jsou určeny pro tzv. Stream Analytics. Ty jsou specifické tím, že data neukládají, ale po pár hodinách je vlastně zahodí. Rozvířila se zde super diskuze, proč to nedělat na běžné BigQuery. Došli jsme k tomu závěru, že by náklady byly stonásobné.

Inspirace na vývoj

Rád bych vyzdvihnul Marcuse Stade, který ukázal na několika jednoduchých řádcích kódu, jak v Google Cloudu provádět automatickou kontrolu datové vrstvy pomocí tzv. headless browser (knihovny) Puppeteer. Byla to hodně pěkná inspirace, kterou jsme si s Pájou hned zadali. Chceme vytvořit prototyp, který bychom mohli začít používat. Ta myšlenka stojí v tom, že Puppeteer přijde na web, udělá nějakou interakci, podívá se do datové vrstvy, tu uloží do Google Cloudu a další funkce provede kontrolu datové vrstvy.

Marcus často tyto příklady ukazuje v komunitě Analytics Pioneers, která si dělá podobné workshopy, na který se také pojedu podívat.

Measurecamp Prague 2024

Marťas

Mě zaujala přednáška od Dominika Jirotky z igloonet s.r.o. na téma Datově vizualizační minimalismus (článek na toto téma od Dominika si můžete přečíst zde). Řešili jsme, kdy jsou vizualizace až moc složité a naopak, kdy jsou až moc jednoduché (minimalistické). Samozřejmě ani jeden extrém není žádoucí stav a tím, že chceme našim klientům poskytovat kvalitní vizualizační služby, je pro nás toto téma velmi diskutované.

Potřebujeme se tedy zdokonalit v tom, jak poskytnout klientovi jednoduchý, snadno čitelný report, ze kterého hned vyčte vše potřebné. Je tedy nutné uvažovat nad tím, jak nezahltit jeho kognitivní myšlení a usnadnit mu přístup k potřebným informacím.

Pro mě, jako Teamleadera, byla zajímavá přednáška od Tomáše Janáka na téma Prioritizace práce. To je téma, které řeším v práci dennodenně a bylo super slyšet jak to řeší v jiné, mnohem větší organizaci. Tomáš přišel s návrhem, jak vyhodnotit prioritu práce dle několika metrik. Jak už to tak bývá na MeasureCampu se k tomuto tématu rozvířila velká diskuze, do které se zapojila celá komunita.

Verča

MeasureCamp Prague 2024 byl pro mě velmi zajímavým zážitkem. Na této konferenci jsem byla poprvé a bylo super vidět tolik odborníků z různých odvětví na jednom místě. Zároveň překvapení pro mě byl fakt, že přednášky nebyly vypsané dopředu, ale vznikaly až na místě. Pro mě jako velmi organizovaného člověka to bylo trochu utrpení, ale celkově ten koncept je velice pozoruhodný.

Určitě bylo vidět na všech přednášejících, že to o čem mluví znají z praxe a denně s tím pracují. Velmi se mi líbí, že na přednášky mohl přijít kdokoliv, protože byly přizpůsobené i pro méně zkušené publikum. Věřím ale, že i seniornější posluchači si z akce odnesli mnoho inspirace a nových tipů do svých profesních životů.

Zajímavé přednášky

Od začátku do konce byla konference nabitá zajímavými informacemi. Nejvíce mě zaujala přednáška od Aničky Horákové a Vaška Jelena na téma Využití Google Ads Exportu do Google BigQuery. Pointa přednášky spočívala v napojení Google Ads přímo jako konektoru do BigQuery, kam padají surová data. Přednáška detailněji představovala, jak data z Google Ads efektivně napojit na data z Google Analytics 4 a jak s nimi následně pracovat. Také přednášející upozorňoval na aktuální problémy v Google Ads. Jedním z nich je např. to, že se návštěvy na webu z kampaní přiřazují pod organic, kdežto správně by se měly přiřazovat pod CPC. To vám následně může rozbít celý dashboard a znatelně pokřivit vaše vnímání výsledků.

Zároveň s představením těchto problémů navrhli přednášející i efektivní řešení, a to napojení Google Ads přes GCLID. Tento nástroj přidá každému zákazníkovi v Google Ads unikátní ID, který se následně propíše i do GA4. To je velice zajímavý přístup, protože my zpracováváme data z Google Ads přes Keboolu. Určitě po tomto řešení sáhnu v případě, kdy z nějakého důvodu nebudu moct využít Keboolu.

Rozhodně tento event doporučuji dál a obzvláště lidem, kteří ve své profesi začínají a chtějí se naučit praktické vylepšováky a postupy. Super bylo i to, že většina přednášek probíhala v angličtině, takže konference je vhodná i pro lidi ze zahraničí.

Závěr

Jsme rádi, že můžeme být součástí MeasureCampu i jako jejich partneři a rádi tyto skvělé akce podporujeme. Těšíme se na další konference, a to zahrnuje i ty, které nebudou v České republice.

Za nás, Digitální architekty, přednášel Marek na téma Serverové logy v Google Cloudu. Ukazoval jak fungují query, vytváření metrik a především alerty. Jsme rádi, že o přednášku byl velký zájem a pokud byste chtěli získat o ní více informací, neváhejte nám napsat! Rádi pro vás zpracujeme článek či zrealizujeme webinář.

Measurecamp Prague 2024

Mezi posledními přednáškami byla klasická analytická terapie (Analytics therapy) od Lukáše Čecha, kde máme všichni prostor si trochu postěžovat a posdílet se, co koho trápí. Z našeho pohledu bylo fajn slyšet, že řešíme podobné problémy, co všichni ostatní, a tedy že v tom nejsme sami.

Přejít nahoru