Looker studio (Google Data Studio) je vizualizační nástroj, který používáme každý den. Jde o poměrně jednoduchý a intuitivní nástroj pro tvorbu vizualizací z připojených dat a má pěknou řadu výhod. V mnoha případech ta největší výhoda je, že je použití nástroje zdarma. K dispozici je také placená verze, která nabízí rozšíření některých funkcí nebo napojení na Google Cloud Platform účet.
Díky začlenění v Google rodině je zde mnoho benefitů – ať už od jednoduššího propojení s GA4 nebo Google Ads, nebo možnost nastavení různých úrovní práv zobrazení reportu (včetně veřejného sdílení).
K čemu Looker Studio slouží a jaké jsou klíčové vlastnosti?
Ke Google Data Studiu (Looker) se stavíme jako k nástroji, který poskytuje personalizovaný přístup k aktuálním datům, která potřebuji vidět. Není nic snazšího, než každé ráno otevřít aktualizovaný report, zjistit si pro mě zásadní údaje a nemuset se proklikávat skrz Google Analytics 4 nebo desítky dalších systémů a hledat to, co potřebuji vidět.
Velkým benefitem je možnost zobrazení více pohledů – přeci jen marketingový manažer potřebuje vidět jiná data, než majitel firmy.
V Data Studiu (Lookeru) také velmi často spojujeme data – především u menších projektů lze vizualizovat přehled s informacemi z Google Analytics 4 a kampaní z Facebooku nebo Google Ads či klasických tabulek Google Spreadsheets – to vše na jedné stránce. Kromě propojení dat GDS umožňuje také základní operace s metrikami a práce s řetězci – průměr/vážený průměr, procenta apod. Tyto operace je mnohdy snadnější, když je provedete až ve vizualizaci.
Dalším benefitem je propojení s BigQuery, což slouží jako zrychlovací engine, je tam cache dat a to pomůže v rychlosti načtení oproti tomu, když se data tahají přímo z GA4. O tom ještě níže.
Využití nějakého nástroje s sebou nese vždy určitá rizika – třeba to, že nástroj přestane být rozvíjen nebo se dokonce zruší a vy budete muset vizualizace přenést složitě jinam. V tomto ohledu je Data Studio (Looker) bezpečné – v současné chvíli zde probíhá hodně aktualizací, kolem nástroje je silná komunita (návodné články) a vznikají stále další konektory. A pokud vám některý z konektorů chybí, lze si napsat svůj vlastní a data tak do Data Studia (Lookeru) dostat také.
Co vše lze v Data Studiu vizualizovat?
Dá se říct, že základní vizualizace je nejběžnější na úrovni všech Google služeb. Vizualizovat lze ale víceméně všechno – stačí k tomu mít kvalitní vstupní data a využití. Nemá totiž smysl dělat vizualizaci něčeho, s čím nedokážete v businessu dál pracovat. Kromě Google služeb lze napojit přes konektor Facebook, Sklik nebo třeba Marketing Miner. Je potřeba připomenout, že některé konektory jsou placené, například Facebook. Data lze stáhnout i do Big Query a následně do Lookeru.
Obecně bychom řekli, že vizualizace s napojením do Analytics lze provádět spíše u menších či středních firem. Při např. 500 000 uživatelých měsíčně, je vizualizační nástroj pomalejší.
Kromě základních metrik, jako je u návštěv Zdroj/Médium nebo přehled Elektronického obchodu lze v rámci GDS (Lookeru) připravit reporty přímo pro zobrazení na telefonu nebo “Bounceratecheck”. Právě Bounceratecheck je taková naše funkce s poměrně interním pojmenováním – v rámci tohoto přehledu zobrazujeme tabulku kampaní, kdy se na základě zdroje návštěvy dělá vážený průměr míry okamžitého opuštění.
“Protože všechny přehledy připravujeme na míru pro potřeby klienta, je to hodně o domluvě. V Data Studiu (Lookeru) jsme řešili třeba vizualizaci funnelu z eventů (nyní to zastanou GA4, ale u klasických Universal Analytics taková možnost není). Druhým specifickým řešením bylo propojení a porovnávání dat z e-shopu na backendu (konverze zaznamenané v administraci) a data v Google Analytics. 4. Zde jsme spojovali ID transakcí a sledovali výkon zdrojů (hlavně PPC kampaní) více do detailu,” říká Tomáš Ondříšek.
Interaktivita reportů a šablony
Data Studio (Looker) není rozhodně nejinteraktivnější nástroj, ale je funkční a přehledný, a i zde lze vytvářet uživatelsky příjemné reporty a vizualizace.
Pro nástroj existuje nespočet předpřipravených šablon, a to jak zdarma, tak placených. U placených variant obvykle stačí změnit zdroj dat za váš vlastní a vše funguje, jak má. V rámci placených šablon často transformujeme data pomocí vlastních dimenzí nebo různých dalších výpočtů. To děláme z toho důvodu, aby nebylo vykopírování šablony tak snadné.
V Digitálních architektech šablony nepoužíváme. Klientům připravujeme řešení na míru potřebám – ať už od customizovaných dat z mnoha zdrojů nebo kvůli firemnímu workflow. Reporty klienti dostávají také v jejich firemních barvách.
Naší specialitou je příprava dokumentace. V rámci každého reportu najdete odkazy do dokumentu, kde najdete kompletní vysvětlivky a podrobnosti o výpočtech, použití metrik nebo s dalšími odkazy na navazující přehledy, tabulky či úkoly v interních systémech.
Transformace dat a použití BigQuery
O základních transformacích už tu pár slov proběhlo. V Data Studiu lze data různě ohýbat, přizpůsobovat a také pracovat s regulárními výrazy. Snadno si také vytvoříte vlastní pole – metriky.
Problematické situace přicházejí s velkým množstvím vstupních dat. Data Studio (Looker) s přímým napojením na GA4 a další služby vše načítá v reálném čase a dělá nad tím výpočty pro customizované reporty – vygenerování reportu může být pak otázkou i desítek vteřin, což pro nějakou kontinuální práci život dost komplikuje.
V této chvíli přichází na řadu BigQuery. I přesto, že Analytics načítají data z BigQuery, rychleji propojíme GDS (Looker) přímo.
A co když nestačí BigQuery? Musíte mít opravdu hodně dat, což je výzva. V tomto případě je lepší, když předzpracujete data někde jinde. Trochu pomůže také snížení počtu tabulek a grafů v rámci jednoho reportu.
Nedostatky Google Data Studio (Looker studio)
Na závěr nesmíme zapomenout na nedostatky nástroje. Těch je ale o poznání méně, než pozitiv, proto s nástrojem plánujeme pracovat i nadále.
- GDS (Looker) zpracovává větší objem dat pomalu
- omezená manipulace se zdrojovými daty
- chybí náhled na podobu zdrojových dat – jsou vypsané metriky a dimenze, ale už není vidět zdrojová tabulka (jako je tomu např. v PowerBI); u větších databází problém s nested fields
Školení na GDS (Looker)
Na prohloubení znalostí Google Data Studia (Looker studia) existuje nespočet videí nebo veřejně dostupných kurzů. V Digitálních Architektech čas od času vypíšeme školení nebo se věnujeme školení na míru – třeba ve firmách. Nabízené školení si můžete prohlédnout zde.
Dovolíme si říct, že v Google Data Studiu (Lookeru) není nic, co by nás překvapilo. Ne vše používáme na denní bázi, umíme ale nastavit i téměř nemožné. Neváhejte nás proto kontaktovat, rádi pomůžeme!