Pravidelně se setkáváme s “mám pomalý web” nebo “potřebujeme nový web tenhle už je pomalý”
I když se nepochybně v dnešní době vše zrychluje a to ne jen weby, musíme si uvědomit co vlastně řešíme. V této problematice existuje několik důvodů:
- Chci řešit rychlost webu z důvodu uživatelského zážitku. Zde zapadá to, že vám někdo řekne (většinou šéf nebo soused), že se mu web načítá pomalu.
- Chci řešit rychlost webu, jelikož chápu, že rychlost ovlivňuje vyhledávání a chování robotů vyhledávání, reklamních sítí a podobně.
Proč na rychlosti webu záleží a její dopady
Pojďme se podívat na data. Dle výzkumu od společnosti Google z roku 2018 53 % mobilních uživatelů opustí stránku, pokud se načítá déle než 3 vteřiny. To může být celkem velký problém vzhledem k tomu, že plné načtení průměrné stránky na mobilu trvá až patnáct vteřin.
Dle průzkumu trvá načtení stránky nejčastěji mezi 8 a 11 vteřinami. Nemusí se to zdát jako příliš dlouhá doba, ale každá vteřina vám ztrácí návštěvníky a zákazníky.
Již malý nárůst z jedné na tři vteřiny způsobuje 32 % nárůst opuštění webu. Z jedné na pět vteřin 90 % nárůst. Změna rychlosti načítání z jedné na deset vteřin zvyšuje míru opuštění dokonce o 123 %.
V roce 2018 přišel Google s novým algoritmem, díky kterému se rychlost webu stává mnohem důležitější, než dříve.
S rychlostí se dá celkem snadno pracovat. Jediné co potřebujete je zjistit proč se stránka načítá pomalu a které věci lze zlepšit, aby se načítala rychleji.
- Máte pomalou dobu odezvy nebo se statické prostředky stahují pomalu? Je pravděpodobné, že na vině bude ukládání do mezipaměti.
- Je problém v načítání dynamických stránek? Obvykle nastává nějaký problém v kódu webu.
- Vykresluje se web dlouho? Zkontrolujte externí zdroje. Často se stává, že stránky zpomalují pluginy nebo zdroje třetích stran.
Dle studií od společností Skilled 79 % zákazníků pravděpodobně znovu nenakoupí, pokud nebyli spokojeni s výkonem webu, 64 % uživatelů očekává, že se web načte do čtyř vteřin, 47 % lidí předpokládá dokonce načtení do dvou vteřin. Snížení rychlosti webu o jednu vteřinu znamená ztrátu 7 % konverzí a 11 % pageviews, což znamená při měsíčním obratu 5 milionů ztrátu obratu 350 tisíc a čistou ztrátu 35 tisíc měsíčně.
Dle oficiální zprávy Google je rychlost webu na mobilních zařízeních faktorem při zařazení stránky ve vyhledáváním, což výrazně ovlivňuje SEO.
Google na konci roku 2019 zvažoval implementaci takzvané “badge of shame”. Pokud implementace opravdu proběhne očekáváme další negativní dopad na velmi pomalé weby, ale pouze realita ukáže reálný dopad.
Všechny tyto studie vycházejí z celosvětových nebo US dat. Realita v ČR může být mírně odlišná, ale celkový trend je celkem jasný. Studie neberou v potaz jakoukoliv podrobnější segmentaci, kde se pravděpodobně dlouhodobí zákazníci budou chovat odlišně, než uživatel který navštíví web poprvé. Uživatel, který zná web na jednom zařízení může tuto zkušenost (ať pozitivní nebo negativní) přenášet i do chování na druhém zařízení.
Pokud se podíváme na Českou republiku – dle údajů ČSÚ používá mobilní telefon 97 % české populace, většina uživatelů (70 %) dává přednost chytrým telefonům. Češi využívají mobilní telefony nejčastěji právě na vyhledávání – hledají si bližší informace o produktu a nakupují. Jaké jsou trendy vyhledávání na internetu se můžete dočíst v našem článku, kde shrnujeme trendy za rok 2019.
Co vlastně rychlost webu znamená a co si pod tímto pojmem mám představit, často používané metriky a jejich doporučené hodnoty.
Detailní informace ohledně metrik a doporučených hodnot naleznete zde.
Jak řešit rychlost webu z důvodu uživatelského zážitku
Pokud řešíme rychlost webu z pohledu uživatele, je důležitý lidský přístup. Zde je zásadní pochopit, že řešíme uživatelský prožitek a data nám zde pouze pomáhají, ale nejsou všeříkající.
Z pohledu uživatele je absolutně nepodstatné že náš onload čas je 10 sekund, pokud tomu tak je z důvodu, že donačítáme detaily v patičce. Zato uživatele bude velice trápit pokud po dobu 5 sekund web nebude vykazovat jakékoliv známky života a poté se kompletně načte s kompletní funkcionalitou. Uživatel zde neví zda se vůbec něco děje, zda web vůbec funguje a proto předtím než cokoliv uvidí tak pravděpodobně odejde.
Možné řešení a nástroje
Pro základní analýzu lze zvolit jeden z nástrojů na měření webu. Například PageSpeed Insights. Zde můžete zjistit, jak si váš web vede z hlediska rychlosti jak na stolních počítačích, tak na mobilních zařízeních. Pouze zadáte URL adresu vašeho webu a dozvíte se, kde jsou největší chyby a jak je upravit.
Tento nástroj je na první použití absolutně perfektní. Jeho největší nevýhodou je, že běží na stroji na kterém ho spustíte to znamená že ho ovlivňují všechny programy a nástroje které vám na PC běží a ovlivňuje ho rychlost vašeho připojení.
Závěr
Na začátku toho než začnu hlásat, že mám rychlý nebo pomalý web je důležité si uvědomit proč si to vlastně myslím. V následujícím kroku ať už s námi nebo svépomocí určit jak moc mě tento problém trápí a udělat si porovnání s konkurencí. Na závěr začít řešit konkrétní problémy s vývojáři vlastního webu. A vždy si říci zda porovnání cena výkon za to stojí.