Data Restart 2023

Data Restart 2023 nás opět nezklamal a to díky nabytých přednáškách, skvělé organizaci celého eventu, výborného jídla a super prostoru. Akce se konala klasicky v Kině Dlabačov, stejně jako předešlé Restarty a je to super zajímavé místo na podobné konference.

Pokud jste se tedy neúčastnili Data Restartu, jak offline či online, můžete si přečíst naší krátkou zprávu. Rádi bychom vám představili naše zážitky, poznatky a inspiraci, které si z eventu odnášíme. Vše je díky zkušeným profesionálům, kteří na akci promluvili a kteří své zkušenosti získali z praxe. Pokud by vás přesně zajímala struktura jendotlivých přednášek, můžete si je zdarma stáhnout na stránkách Data Restartu.

Keynote: Už je čas začít používat data – Jan Tichý

Hlavním bodem přednášky byly plánované změny v oblasti cookies, včetně vypínání third party cookies. Tato změna má zásadní dopad na online reklamu a strategie firem. Na tom jsme se shodli i s ostatními agenturami, že klienti často nerozumí důležitosti cookies a na nás je vysvětlit jim, proč je to pro ně klíčové. V budoucnu se také může stát, že se jim začnou vypínat účty v reklamních sítí (FB, seznam.cz,…). 

Pavel Jašek z Googlu zároveň prozradil, že se na to v Google chtějí podívat více do hloubky. Google začne být aktivnější v kontrole toku dat bez souhlasu. Jakou to bude mít podobu, to zatím nikdo neví, ale budou chodit notifikace. Co zatím můžeme dělat my, je určitě říkat, doporučovat a připomínat důležitost cookies a mít vše nachystané v GTM.

Jak řídit firmu prostřednictvím dat – Michal Buzek

Michal Buzek ve své přednášce zdůraznil důležitost kombinace strategie “něco musí přijít ze shora něco zdola”. Některé věci je nutné vymýšlet pod vedením, ale je také potřeba mít aktivní lidi a týmy, které budou pracovat na konkrétních úkolech. To je klíčové pro úspěch.

Pamatovat musíme i na nastavení metrik a klíčových ukazatelů výkonu (KPI), abychom mohli hodnotit efektivitu. Společné meetingy a sdílené výsledky a KPI jsou rovněž důležité, aby týmy věděly, čeho chtějí dosáhnout. Komunikace mezi týmy je tedy nezbytná, zejména při analýze dat. Pokud se například zvýší cena za klik (CPC) v PPC, ale nákupy zůstanou stejné je společná komunikace s analytikem klíčová.

Občas je potřeba se zamyslet nad výkonností jednotlivých kanálů. Můžete vyzkoušet snížit rozpočet konkrétnímu kanálu a pokud se data ani nákupy nezmění, pak byl pravděpodobně kanál zbytečný.

Představa, že díky datům se sníží komunikace týmů, je nesprávná. Čím více dat, tím víc musí fungovat komunikace, aby všichni interpretovali a porozuměli datům plně.

Customer journey jako cesta z temnoty špatných firemních rozhodnutí a chyb – Radek Hudák

Přednáška byla spojením UX a datového přístupu. Nástroj „Out of Dark“ osvětluje cestu zákazníka i včetně čísel, což je výzva, protože sofistikované nástroje chybí. Realizují workshopy, kde firmám pomáhají se rozkoukat v tom, kdo je vlastně jejich zákazník.

Je klíčové rozlišovat přístup k B2B a B2C zákazníkům, přičemž cena PPC reklamy vzrostla o 30 % za posledních 5 let. 

Od ledna 2024 je dostupná bezplatná dvouměsíční zkušební verze nástroje Out of Dark.

Looker Studio Pro vs Looker – Jan Šmerhovský

Nedávno se objevil Looker Studio Pro, což je pokročilá verze Looker Data Studio, určená pro enterprise účely. Tato verze nabízí organizacím vlastnictví, poskytuje podporu (SRA), umožňuje organizaci dat ve složkách a provozuje se nad Google Cloud. Looker Studio Pro je kombinací datového skladu, umělé inteligence a vizualizace, což je ideální pro vytvoření komplexního datového ekosystému v cloudu.

Za nás byla velmi užitečná tabulka z přednášky, která zpřehledňuje rozdíly mezi Lookerem a Looker Studio Pro. Pomáhá vybrat správný nástroj pro konkrétní potřeby a zabývá se otázkou, pro co je daný nástroj ideální

Atribuce a inkrementalita – proč, jak a kdy? – Adam Šilhan

Adam, který působí jako Google trenér, se věnoval tématům atribuce a inkrementality. Atribuce určuje zdroje tržeb, což může být náročné. V současnosti je trendem datová atribuce, která je pro člověka těžko pochopitelná. Diskutovalo se o last-click modelaci, které je jednodušší porozumět.

Inkrementalitu popsal Adam jako fenomén, který se snaží statisticky popsat změnu v datech, v závislosti na např. vypnutí/zapnutí kampaně či kanálu. Toto se nevyplatí, pokud děláme experimenty, které jsou pod hranicí 10% z obratu.

Tato témata jsou aktuální a nazývají se také např. Marketing Mix Modeling.

Singularita v kontextu zákazníka – Šárka Korychová

Přednáška se zaměřila na sledování zákaznických aktivit a zdůraznila výzvu v identifikaci jednotlivých zákazníků. Je běžné, že jeden účet může sdílet více uživatelů nebo nakupovat pro jiné. Za jedním mailem/účtem tedy nemusí být vždycky jeden a ten samý zákazník, ale může za ním být např. 10 lidí. Způsob, jak tento problém řešit je pro každou firmu jiný a neexistuje jedno obecné řešení. Šárka ale uvedla jeden příklad řešení na společnosti O2: zde je kontaktní osoba, pod kterou je dalších X uživatelů/čísel, internet atd. A všechny tyto služby se párují k tomu základnímu kontaktnímu číslu, od kterého si zjistí detailnější informace o dalších uživatelích.

Gen AI & ML v BigQuery (a naopak) – Ivan Kutil

Ivan z AppSatory je aktivní v oblasti prodeje Google Cloud a všech ostatních modulů. Mluvil o tom, jak si Google Cloud adoptoval AI a že se dá nově koupit Duet AI v rámci Workspace. Ten pomáhá v různých částech Workspacu s generováním textu. Služba stojí 30 euro za uživatele.

Velice užitečné nám přišlo využití AI v Google Cloudu. Tato funkce automaticky píše SQL dotazy a je natrénovaná na support v článcích. Umí buď opravovat, doplňovat a nebo naopak dokonce vytvářet dotazy na základě otázek uživatelů. Jde tedy se lidsky zeptat např. na objednávky dle datumů a daná query bude napsaná. Díky tomu, že je to naučené na Google Helpu, bude query napsaná správně.

Ivan také představil Vertex AI, což je platforma pro trénování modelů, generování textu a obrázků na úrovni Google Cloud. To umožňuje vytvářet AI modely a generovat obsah s využitím pokročilých technologií.

Debugování Google Analytics 4 v aplikacích – Stanislav Račinský

Standa se zabýval otázkou debugování Google Analytics 4 v aplikacích mimo prohlížeč. Omezené možnosti sledování interakcí uživatelů v aplikacích nás vedou k využití Measurement protokolu a Web&App verze. Další možností je zkoumat aplikace s využitím SDK Firebase, které navíc integruje mobilní kontejnery Google Tag Manageru. Představil nám debugování konkrétních míst v systému Firebase/GTM a příklady chyb, které je možné v určitém místě detekovat.

Ako zvýšiť spokojnosť zákazníkov a zlepšiť biznis výkon používateľským testovaním – Adam Rakus

Adam se soustředil na nutnost dělat věci dobře a pořádně, aby nás dále lidé více doporučovali. Díky doporučení je možné dále růst a získat více poptávek, dobré recenze a lidé si vás jednoduše budou více vybírat.

Práce s daty v roce 2023 – držíte krok? – Petra Dolejšová

Péťa se zaměřila na nadcházející události v roce 2024 zejména na další změny v oblasti cookies a omezení nástrojů z USA v EU. Diskutovala o gatekeeperech a varovala před spojováním dat z různých zdrojů. Také sdílela deset tipů na kontrolu cookies, které zveřejnila na svém LinkedIn profilu. Péťa opět nezklamala svou zábavnou přednáškou a nabídla přehled o aktuálních trendech v práci s daty.

Od teorie k praxi: Efektivní práce s Dataform – Viet Anh Chu a Jakub Kříž

Přednáška se soustředila na Dataform a jeho využití v porovnání s alternativami, jako je DBT, který využíváme my. Dataform je součástí Google Cloud a je to plugin pro GA4 a řeší zplošťování datasetů. Přednáška byla o tom, jak vyvíjeli tento plugin, proč je dataform dobrý a že ho nadále chtějí vyvíjet.

10 tipů, jak pracovat s BigQueryVáclav Ráš

Vašek je velmi ponořený v BigQuery a ukázal nám 10 smysluplných typů, co vlastně dělat a nedělat v BigQuery. Těchto 10 typů pro nás bylo velmi užitečnými a rádi jsme si z toho vzali inspiraci a aplikovali to do praxe. Takže určitě doporučujeme si stáhnout jeho prezentaci a body si v klidu projít.

Přejít nahoru