NASA Space Apps Challenge je víkendová forma hackathonu, která se konala ve spolupráci primárně s NASA, ESA a dalšími vesmírnými agenturami po celém světě 1-2. října 2022. Tento rok se poprvé tento netradiční hackathon konal i fyzicky v České republice a to v úžasném prostoru pražského planetária Planetum. Hackaton je událost, kde se sejdou programátoři, podnikatelé, vědci, designéři a další technologové z celého světa a během dvou dnů řeší organizátory určené výzvy, ze kterých si mohou vybrat. Na jakémkoli hackathonu skloubíte své technické, prezentační, designové, umělecké ale i obchodní dovednosti. Celá akce probíhala tak, že se vytvoří týmy, které se následně zabývají zvolenými tématy a snaží se je vyřešit. Všechno končí závěrečnou prezentací, kde je možné prezentovat hotový prototyp či jen koncept nápadu. Letošní výzvy, ke kterým i příslušný tým dostal data přímo od vesmírných agentur, je možné najít zde. Na hackatonu vznikly projekty, které se zabývaly edukací o vesmíru a nedávno vypuštěných satelitech, kterými jsou James Webb Space Telescope či Solar Parker Probe. Bylo možné pracovat se satelitními daty družic i databází odborných článků za dekády fungování NASA.
Naše zkušenost s Hackathonem
Náš tým Digitálních architektů na akci samozřejmě nechyběl a společně jsme vytvořili tým Archetix Data Squad. Celkem se vytvořilo cca sedm týmů, které řešily výzvy kolem NASA dat – data z jejich databáze či družic. Celou akci lze brát jako “hráčský víkend”, kde jsme měli možnost využít naše znalosti, zkušenosti a dovednosti. V krátkém časovém horizontu jsme tedy měli příležitost vyprodukovat něco funkčního. Časovač se spustil v sobotu 1. října v 10:00 a práce na jednotlivých projektech byla ukončena v neděli 2. října ve 12:00 hodin. Následně se projekty a řešení prezentovala a nejlepší týmy pokračovaly dál do celosvětového kola.
Archetix Data Squad si vybral výzvu Can AI preserve our science legacy? Znamenalo to, že jsme použili digitalizovaný archiv NASA Technical Report Server, z nějž jsme do nástroje Keboola stáhli vzorek dat včetně full-textu článků vytažených z PDF. Už tato operace byla dosti výzvou a protrénovala naše dovednosti v Keboole. Naše finální pitchová prezentace byla postavena na problematice hledání konkrétních témat a dokumentace v databázích. Vytvořili jsme proto Archetix Data Squad App = AI obohacený vyhledávající interface, pro rychlé a přístupné prohledávání omezené části databáze. V tomto případě byly zejména Keboola a Google Cloud perfektním prostředím pro uvedení našeho projektu v život.
Články, které lze vidět na fotografii, Michal stáhnul do Kebooly přes extraktor, na to se napojila inteligence, která zde vytvořila strojově vytvořený sumář. Tomáš s Markem vytvořili web Google Firebase a neobešli se ani bez GitHubu, kde si sdíleli kód. Marek dokázal koordinovat projekt jak se dnes říká from-end-to-end a Michal pracoval na back-endu v Keboole v Pythonu. Poslední člen našeho týmu – Melánia Bachan Firkaľová – pracovala na testingu modelů.
Finální verzi aplikace Archetix Data Squad App si sami můžete prohlédnout zde.
Na hackatonu jsme si prohloubili a osvěžili znalosti Google Firebase, Kebooly i samotného designu frontendu pomocí HTML, CSS a frameworku Bootstrap, kterému se v běžné práci tolik nevěnujeme. Zajímavé bylo i otestovat několik předtrénovaných modelů pro zpracování textů v angličtině a porovnat jejich výsledky.
Marek Čech, celou akci shrnuje takto:
„Jsem velmi pyšný na celý tým a nejvíce na to, že od začátku do konce vydrželi pracovat na celém projektu s maximálním nasazením. Klíčové pro mě bylo i to, že jsme vytvořili plně funkční řešení, které šlo proklikat a mělo nastavené veškeré datové toky.“
Rádi bychom poděkovali Vojtovi Tůmovi, který nám pomohl při načítání velkého množství textových dat do Keboola Storage. Dále Honzovi Spratkovi a organizačnímu týmu z Kebooly a Planetum za to, že nám poskytli úžasné místo, jídlo a podporu během celé akce. Díky Hackathonu jsme měli možnost vytvořit něco z ničeho na téma, které bylo zajímavé a vztahovalo se k vesmíru a zároveň si otestovat naše schopnosti.