Benefity webové analytiky: Jak zvýšit vaše zisky?

Proveďme na začátek krátké srovnání návštěvy zákazníka v kamenném a elektronickém obchodě. Mají mnoho společného. 

Díky moderním nástrojům webové analytiky máte možnost získat cenné informace o tom, co se na vašem webu děje, o jaké informace či produkty má zákazník zájem, odkud k vám přišel. Získáváte možnost nabídnout mu zboží o které projevil zájem, ale jehož objednání nedokončil a další cenné businessové informace. Mnohé informace, které má v okamžiku prodeje v kamenném obchodě jen prodavač, se mohou dostat z vašeho eshopu k vám! Pojďme začít krátkou charakteristikou nákupu v kamenném obchodě.

Kamenný obchod

Jak zákazník váš obchod najde?

Jedním z klíčových parametrů kamenného obchodu je jeho umístění. Aby se zákazník přišel do kamenného obchodu podívat, musí mít cestu kolem něj. Případně pokud hledá nějaký druh zboží, může se o jeho lokaci dozvědět pomocí hledání umístění obchodů s daným zboží v okolí. Dobré je tuto informaci klientovi poskytnout snadno dostupnou v mapách, ve firemních rejstřících a dobře umístěném popisu na stránkách webu – v kontaktních údajích a na sociálních sítích

Návštěva zákazníka v obchodě

Do vašeho kamenného obchodu přišel zákazník, podívá se po vystavěném zboží, hledá produkt, který shání a v případě, že jej sám nenajde, zeptá se prodávající osoby. Prodávající osoba mu je hned schopná říci, zda zboží mají, kde jej najde, je schopná sdělit zákazníkovi cenu, případně nabídnout související podobné zboží, pokud poptávaný produkt není v současnosti k dispozici. Klient zde hodnotí dostupnost, přehlednost/útulnost obchodu, příjemnost a ochotu obsluhy pomoci a také cenu, kterou obchod nabízí. 

Případná nabídka levnější věrnostní ceny (program věrnostních bonusů či zákaznických karet), zde může pomoci získat prodávajícímu informace o zákazníkovi a monitorovat jeho zájem po produktech a dalších nákupech skrze například načtení čárového kódu do pokladního systému. Dalším bonusem může být předání odkazu na e-shop na fyzické kartě věrnostního programu se slevou na první objednávku. Zjistí tak snadno, kde vás najde v online světě.

Online platforma

Kudy se váš zákazník dostane na váš web, jak vás najde?

Abyste se tuto informaci dozvěděli potřebujete v rámci svého webu nastavit měření. Pomocí vytvoření datové vrstvy spolu s nastavením technologií Google Analytics a Google Tag Manager je možné sledovat odkud k vám zákazník přijde.

Obvykle to bude:

  • z reklamních kampaní (Google Ads, Sklik, Facebook Ads apod.) (označované jako placené zdroje), 
  • z vyhledávání klíčových slov, článků a produktů na vyhledávačích Seznam.cz a Google.com, přímého zadání adresy vašeho webu (organický neplacený zdroj),
  • ze stránek na sociálních sítí Facebook, Instagram, TikTok a dalších (zdroj sociálních sítí).

Odkud zákazník přišel vám dále v případě kampaní pomůže vyhodnotit návratnost kampaní. Zároveň u některých z nich získáte možnost znovu nalákat zákazníka na vaše stránky k dokončení objednávky pomocí inzerování zboží (tzv. remarketing / retargeting). Zároveň se vám díky měření podaří utvořit cílové skupiny – tzv. publika, díky nímž lépe své reklamy zacílíte.

Co na Vaší stránce návštěvník dělá?

Zákazník je na vaší stránce, víte odkud přišel a nyní byste chtěli vědět, co uživatel na webu dělá? Jaký článek na blogu jej zaujal? Které produkty ho zajímají, které si vloží do košíku? Prohlíží vaši stránku na svém počítači, tabletu, nebo během cesty z práce v mobilním telefonu? Na většině webů je dnes přístup z mobilního zařízení zastoupen z více jak 65% přístupů.

Funelly aneb prostupnost procesem objednání 

Pomocí naměřených dat dokážeme zjistit, v kterém kroku nejčastěji uživatele opustí proces objednávky, aniž by ji dokončili. Dokážeme naměřit a vyhodnotit, do které fáze objednávky se dostalo kolik uživatelů a díky tomu potenciálně zjistit, zda není na webu nějaká chyba, která by znemožňovala zákazníkům dokončit jejich objednávku. Druhým úzkým bodem v objednávce mohou být přehnané požadavky na vyplnění mnoha údajů do formulářů od zákazníka. Bez automatického vyplňování se mnoha uživatelům na mobilu do vyplňování dlouhých formulářů příliš chtít nebude. Technologie měření dokáže případně zaznamenat, která políčka uživatel vyplnil a která ponechal např. nevyplněná.

Vyhledávání 

Pokud nepřivedl zákazníka k vašemu webu přímým odkazem na stránku konkrétního zboží, nebo hledá více souvisejícího zboží z vašeho sortimentu, pak jistě použije vyhledávač. 

Zajímalo by vás, co nejčastěji lidé na vaší stránce vyhledávají a jaké získávají výsledky? Chcete ověřit, zda jim vyhledávání vrací relevantní výsledky? V jakém pořadí se zobrazují? Hledal kupříkladu konkrétní značku? Filtroval zboží podle dostupnosti, ceny, akční nabídky? Všechny tyto cenné informace dokážeme měřit, uložit a zužitkovat!

Ochrana osobních dat

A jak je možné tyto statistiky shromažďovat, jak je to s ochranou osobních dat? Tento problém vám pomůže vyřešit použití vhodné Cookies lišty. Ta vám umožní sbírat informace od uživatelů, kteří vám dají při přístupu na váš web svůj souhlas. 

A co bude s těmi, kteří vám souhlas nedají? Tam se můžeme pobavit o tzv. anonymním měření, kde je stále možné naměřit mnoho zajímavých hodnot, avšak zde bude chybět kontext. Nedozvíte se, že konkrétní uživatel provedl více událostí za sebou, že se k vám po pár dnech či týdnech vrátil apod. 

A co když nechcete spoléhat na uložení svých cenných dat pomocí cookies na uživatelově počítači? Uživatel je může totiž bez varování smazat kdykoliv bude chtít! I v tomto případě vám dokážeme pomoci s implementací měření pokročilou metodou Server-side, kdy se data budou ukládat přímo na váš server. Realizace tohoto pokročilého měření si u vás vyžádá práci programátora a nese s sebou vyšší náklady.

Business reporty, aneb výstup z naměřených dat

Každý podnikatel, podnikatelka či firma sleduje ráda business reporty, které jim umožňují se zlepšovat a dělat lepší rozhodnutí na základě naměřených dat.

Z naměřených dat pro vás dokážeme sestavit přehledné reporty, ve kterých budete moci vidět ty údaje, které jsou pro vaše rozhodování a přehled důležité.

Všechny obchodní charakteristiky jako tržby, nejoblíbenější a nejméně oblíbené produkty, nejnavštěvovanější stránky, návratnosti reklamních kampaní, to vše a ještě mnohem více pro vás dokážeme zachytit. Zvolit si můžete i dílčí období, za které má být report vyhodnocen.

Nyní ve stručnosti víte, co vám webová analytika dokáže zprostředkovat!

To nejdůležitější na závěr!

Klíčové u této technologie je začít! Data pro své vyhodnocení získáte až ode dne, kdy je začnete měřit (data nelze získat zpětně). Svěřte se do rukou odborníků a nechte si naměřit, co se na vašem webu děje.

Každá firma je v jiné fázi vývoje a tedy má i odlišnou analytickou potřebu. Ke každému přistupujeme jinak a naše řešení stanovujeme na míru. Nabízíme profesionální přístup a mnoho let zkušeností firmám, které jsou na začátku svého působení a teprve rozjíždí svůj eshop. Zároveň jsme ale více než schopni ujmout se velmi sofistikovaných klientů, kteří mají nastavené procesy, standardy a hodně zákazníků. V obou případech je nutné počítat s tím, že webovou analytiku lze považovat za investici.

Jak jste na tom s marketingovou vyspělostí? Jaký rozsah analytických služeb by pro vás byl ideální? To vše můžete zjistit zde.

Dokážeme vám nastavit měření do nového prostředí Google Analytics 4, neboť starší technologie Google Analytics 3 (Universal Analytics) přestane data sbírat již v červenci 2023! 

Ať již měříte a potřebujete poradit, něco přenastavit nebo s měřením začínáte právě teď, jsme tu pro Vás!

Ozvěte se nám a my za vás vše vyřídíme!

Přejít nahoru