Jak se nám líbilo na Data Restartu 2022

Veškeré konference jsou pro nás vždy skvělou příležitostí, jak načerpat inspiraci do dalších měsíců. Proto jsme rádi, když je jedna velká konference za sezónu prokládána meetupy, které bývají více detailní ke konkrétnímu tématu. To nám následně naplní plán rozvrhových činností na příští půlrok. 

Spousta probíraných témat z akcí pro nás byla opakováním, protože jsme všichni hodně aktivní a velmi se vzděláváme. Objevily se však také velmi pěkné přednášky, za které jsme byli rádi. Zároveň se na těchto akcích potkáváme i se současnými a bývalými klienty a partnery napříč naším datově analytickým oborem.

Data Restart je hustá akce, která se koná každý rok pod záštitou agentury Taste, ve které máme spoustu obchodních přátel. Akce se konala celkem už šestkrát a setká se na ní vždy plno webových a částečně i datových analytiků a inženýrů. Konference byla nabyta informacemi, které jsme jako webový analytici hltali plnými douškami.

Hlavním důvodem, proč nás tahle akce tak moc baví, je rozmanitý networking, získání povědomí o tom, co se v současnosti v našem oboru řeší a další vzdělávání ohledně trendů a novinek v analytickém světě.

Program

1. Přednáška: Jan Tichý – Keynote: Analytika je mrtvá. Ať žije analytika!

Honza Tichý pěkně shrnul problémy a výzvy, které potkaly webovou analytiku v minulém a letošním roce. Patří mezi ně blokování cookies ze strany prohlížečů, nová legislativa na českém území kolem souhlasů se zpracováním údajů a cookies. Zároveň nastínil výzvy pro příští rok jako je samozřejmě implementace GA4, modelace chybějících dat, identifikace uživatelů pomocí přihlášení a důraz na sbírání first party dat. 

2. Pavel Jašek: Jak se řídí výkonnostní marketing s nedokonalými daty

Na Honzu Tichého vhodně navázal Pavel Jašek, který díky tomu, že působí v Google, má nadhled o celé problematice a o tom, jak se toto téma řeší/neřeší napříč trhem. Také naznačil čtyři úrovně přístupů k měření uživatelů a jejich aktivity na webech.

3. Dominik Kosorin a Lukáš Šmol: Czech Ad ID

Dominik Kosorin společně s Lukášem Šmolem nám představili nový jednotný standard v českém prostředí. Vytvoří se tím unikátní identifikátor např. na základě emailu a šifrovaně se vytvoří ID. Tahle iniciativa potvrzuje to, co se prolínalo celou konferencí a to byla informace o tom, že získání emailu příp. telefonního čísla zákazníka co nejdříve v nákupním trychtýři, bude klíčovým bodem a marketingovou otázkou příštích let. Kritici tímhle řešením, která jsou postavená na fingerprintu či osobním údaji, říkají, že se “zrušili” cookies, které byly naprosto anonymní a nahrazují se naprosto neanonymním ID, který je postavený na emailu.

4. Radek Kupr: Consent Rate aneb jak jsme vyřešili propad dat

Radek Kupr rozšířil svou prezentaci z Data Datu a ukázal nám nové funkce. Přednáška se zabývala tématem, jak vyhodnotit důvod ztráty dat. Důvod propadu dat může být např. odmítnutí cookies nebo jiné důvody (jednoduše lidi nenakupují). Digitální architekti používají velmi podobný nástroj pro naše klienty, který řeší tzv. zero tracking a to je Google Analytics 4.

5. Marina Mchedlishvili: How to build strong data strategies in a post-cookie era

Marina Mchedlishvili nám skvěle představila Cookiebot, se kterým jsme zároveň partneři. Současně na Marinu naváže přednáška od Marka Čecha od organizace Tuesday Business Network, která se bude konat 1.12.2022 na téma Cookie lišty.

6. Tomáš Bouma: Data Mesh a personalizační use-case v realitě

K principům Data Mesh se v Digitálních architektech věnuje primárně Michal. Data Mesh obecně znamená, že do existujícího datového skladu mohou po nějaké verifikaci přispívat všichni zaměstnanci. Mesh má v tomto smyslu urychlovat proces získávání dat. Datový analytik už nemusí tedy provádět celý ETL proces, ale místo toho zaměstnanci nasypou svá data do skladu a vytvoří tak datové sady, se kterými následně pracují jako s tzv. produkty. Tyto produkty, resp. datové sady si mezi sebou v týmech půjčují. 

7. Hana Bartoňková a Vojtěch Říha: Kolik mi vydělá jeden článek? aneb jak propojit webovou analytiku s inzercí

Odborníci z Czech News Center velmi pěkně ukázali jejich Business Case na téma kolik z reklamy utrží článek, včetně informací o nastavení měření a jaká data získávají. Ukázali, jaká data potřebovali získat, jaká jsou omezení dat a jestli se jim to nakonec podařilo či nikoliv. Současně poodhalili, kolik reklamy může vydělat jeden článek, což bylo pro posluchače zajímavé.

8. Linda Appeltauer: CRM ve světě bez cookies: příležitosti a úskalí

Linda Appeltauer velmi pěkně představila moderní pojetí práce se zákazníkem právě pomocí CRM neboli sbírání first party dat. Ukázala divákům spoustu praktických tipů o tom, jak pracovat s reaktivací zákazníků (jejich znovuoslovení), zdůraznila důležitost sbírání emailů uživatelů, upozornila na známou, ale málo řešenou problematiku zapomenutých hesel a na závažnost odpovídat na hromadně zaslané emaily. Linda nám také potvrdila to, co my často nacházíme na webech našich klientů a to je nefunkčnost formulářů, že emaily nechodí či chodí zmatečně a nefunkčnost míst, kde uživatel může zanechat svůj email. Velmi pěknou myšlenkou bylo také vedení si tzv. kampaňového deníků, se kterým se určitě stotožňujeme a často našim klientům doporučujeme vedení si evidence kampaní, změn v nastavení apod.

9. Roman Appeltauer: Aktivace first-party dat pomocí SGTM

Roman Appeltauer se nepřímo svojí aktivitou na sociálních sítích a datových konferencích pasoval do role server-side GTM ambasadora, právě z toho důvodu, že to jeden z nejaktivnějších lidí v této komunitě. V této přednášce shrnul své zkušenosti s server-side GTM, který je v současnosti velkým buzzwordem a horkým tématem pro všechny, kdo to s webovou analytikou myslí vážně. Současně vysvětlil hlavní přínos SGTM, upozornil jaké časté argumenty může aktivace SGTM vyřešit z pohledu vývojářů, upozornil na velmi známý problém, že na trhu chybí backendový vývojáři, kteří spravují chod aplikace. Roman také poukázal na možnost offline využití SGTM, do kterého mohou chodit některá data (hodnocení pobočky, vyzvednutí balíku, zadání reklamace, …) a pak přes user ID v databázy se můžou spojit s jeho digitální stopou. Toto je možné využít v personalizaci webu pro konkrétní klíčové skupiny např. pro VIP zákazníky.

10. Michal Schejbal: Problematika předávání dat do třetích zemí mimo EU

Michal Schejbal věnoval svou přednášku problematice, která se neřeší moc často a to je geografický pohyb dat. Znamená to, že všechny data jsou v cloudu, což je server, který ale leží na konkrétním místě. Tedy stejně jako lidé, i data potřebují “pas”, aby mohla cestovat mezi jednotlivými státy a tento “pas” je zpřístupněn skrze dohody mezi státy. Celá problematika se točí kolem velmi striktních zákonů v USA, které umožňují jejím federálním orgánům (nejčastěji FBI, NSA a další bezpečnostní složky státu) si bez jakékoli možnosti námitky, vyžádat jakákoli data od americké firmy. Tyto zásady jdou však proti GDPR.

11. David Voráček: Příprava mediálního domu na dobu po konci cookies třetích stran

David Voráček upozornil na to, že budou končit cookies třetích stran a tedy nebude už možné tak dobře a jednoduše cílit na uživatelé. V případě tedy toho, kdy uživatelé zamítnou cookies, začnou se uživatelům ukazovat jiné reklamy, které budou pro obě strany nerelevantní. Tento obor je ještě trochu víc unikátní a konkrétně se nazývá Adblock Revenue Recovery. Díky této službě jsou firmy schopné implementovat technologii, která jejich klientům pomůže nahradit ztráty v situaci, kdy uživatelé používají Adblockery.

12. David Janoušek: Jak na výkonnostní kampaně v období cookie apokalypsy

Velmi odborná přednáška zaměřená na PPC specialisty a soustředěna na nastavení kampaní. David Janoušek uvedl v popředí problém, kterého jsou si všichni vědomi a to je že hlavním výkonnostním specialistům se zkomplikovala práce, protože jsou schopni reportovat ještě daleko míň dat. Tím pádem výkonnostní kampaně (tzv. podíl nákladů na obratu) dosahují horších hodnot díky tomu, že dat o nákupech je míň. Následně se více ponořil do tématu, jak postavit reklamní účet hlavně v Google Ads. Jak postavit strukturu kampaní, aby byla odolná vůči nedostatku dat a zároveň neutrácela peníze na neefektivních kampaní. V závěru prezentace upozornil na slovní hříčku, která se však ztrácí v českém příkladu a to je rozdíl mezi slovy efficiency (výkon konkrétní aktivity) a effectiveness (podíl na trhu).

Ze všech akcí za rok 2022 si odvážíme si plno inspirace, které postupně zaneseme do našich služeb a práce s klienty. Už se nemůžeme dočkat dalšího roku a co vše pro nás a naší komunitu obdobné organizace, jako např. Taste, připraví. Další nadcházející akce E-mail Restart se bude konat 25. ledna 2022 a bude se točit kolem e-mail marketingu, takže pokud se chcete dozvědět praktické návody a ukázky z praxe, určitě nesmíte na této události chybět.

Přejít nahoru