Co jsou to UTM parametry a k čemu slouží?

UTM parametry jsou vlastní tagy, které mohou být přidány do URL adresy. Přidáním těchto parametrů se nezmění funkce odkazu, ale poskytnou vám mnoho užitečných dat, která lze využít pro analýzu odkud vaši zákazníci přicházejí. Všechny tyto informace lze poté jednoduše využít v Google Analytics.

Pokud bychom UTM parametry nepoužili, mohou se snadno smíchat návštěvy z různých zdrojů – placených a neplacených, protože je v Google Analytics najdeme se stejným identifikátorem zdroj / médium. Přišel zákazník z Facebooku z placené reklamy nebo z neplaceného článku na naší stránce? Pokud nevyužijeme UTM parametry, dostanou obě tyto návštěvy stejné označení.

Jednotlivé parametry

  • Source – zdroj odkud návštěvník přišel. Může se jednat o Facebook, Google, Twitter, email..
  • Campaign medium – určuje z jakého typu média návštěvník přišel. Může se jednat o organický vstup, placenou reklamu, proklik z emailu, návštěva z facebookové stránky..
  • Campaign name – pro správné měření je třeba vědět nejen odkud uživatel přišel, ale také kvůli jaké kampani.
  • Content – za pomocí tohoto parametru máte možnost měřit například jednotlivé příspěvky v jedné kampani.

Jak může takový odkaz celkově vypadat?

www.digitalniarchitekti.cz#utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=mereni&utm_content=utmparametry

Použití v různých reklamních systémech Google Ads, Facebook Ads, Sklik ads

Každý reklamní systém se k UTM parametrům staví jinak. Google Ads kampaně UTM parametry nevyžadují, vzhledem k tomu, že jak Google Ads tak Google Analytics jsou od Google a umí spolu komunikovat, je možné je propojit a všechny potřebné informace se odešlou samy.

Facebook reklamy poskytují možnost přidat UTM parametry přímo při tvorbě reklamy.

Sklik UTM parametry vyžaduje, ale nemusíte je přidávat ručně, lze zapnout automatické tagování URL, které to udělá za vás.

Další použití UTM parametrů

UTM parametry lze tvořit na každý odkaz, který vás napadne. Nemusíte využívat UTM parametry pouze pro placené reklamy – lze měřit prokliky z jiných webů přes affiliate, prokliky odkazů v podpisu vašeho emailu, neplacené příspěvky na sociálních sítích, v newsletteru atd.

Rozdíl automatické UTM tagování vs. ruční

V případě velkého množství kampaní lze využívat automatického tagování. Některé reklamní systémy poskytují lepší automatické tagování, než jiné. Pro Sklik je potřeba udělat malé úpravy v nastavení, aby se propisovala reklamní sestava. Pro Facebook je to složitější – u každé reklamy je potřeba UTM parametry vyplnit ručně. Lze ovšem využít dynamických polí, kde poté Facebook vyplní skutečné hodnoty.

Vyhodnocení kampaní dle UTM

Všechny označené kampaně lze poté nalézt v Google Analytics, kde můžete na základě výsledků vyhodnocovat jejich výkonnost. Případně můžete jednoduše tyto data přesunout do Google Data Studia, kde poté můžete vyhodnocovat jednotlivé kampaně mezi sebou.

Nástroje na UTM značení

Existují různé nástroje pro UTM značení, například od Google, či tento český Jak měřit web. Pro naše klienty využíváme vlastní nástroj pro UTM značení upravený přímo na míru každému klíentovi.

Potřebujete pomoci s implementací UTM strategie? Neváhejte se nám ozvat.

Přejít nahoru
Scroll to Top