Co jsou to UTM parametry a k čemu slouží?

UTM (Urchin Tracking Module) parametry jsou speciální tagy, které mohou být přidány do URL adresy. Přidáním těchto parametrů se nezmění funkce odkazu, ale poskytnou vám mnoho užitečných dat, která lze využít pro analýzu odkud vaši zákazníci přicházejí. Všechny tyto informace lze poté jednoduše využít v analytických nástrojích, jako Google Analytics.

Pokud bychom UTM parametry nepoužili, mohou se snadno smíchat návštěvy z různých zdrojů – placených a neplacených, protože je v Google Analytics najdeme se stejným identifikátorem zdroj/médium. Přišel zákazník z Facebooku z placené reklamy nebo z neplaceného článku na naší stránce? Pokud nevyužijeme parametry, dostanou obě tyto návštěvy stejné označení.

Jednotlivé UTM parametry

  • Source (utm_source) – Identifikuje, odkud návštěvník přišel (např. Facebook, Google, email…)
  • Medium (utm_medium): Typ média, určuje z jakého typu média návštěvník přišel (např. organický vstup, placená reklama).
  • Campaign (utm_campaign): Název kampaně – musíme vědět nejen odkud uživatel přišel, ale také kvůli jaké kampani, abychom mohli správně měřit.
  • Content (utm_content): Specifický obsah – za pomocí tohoto parametru máte možnost měřit například jednotlivé příspěvky v jedné kampani (např. různá CTA tlačítka).
  • Term (utm_term): Kód pro sledování termínů nebo klíčových slov identifikuje klíčová slova, za která jste zaplatili v reklamě PPC. Konkrétně, pokud zaplatíte za kampaň v Google Ads, aby se umístila pod klíčovým slovem „webová analytika“, můžete na konec odkazu, který odešlete společnosti Google pro spuštění této reklamy, přidat následující kód utm_term=webova+analytika.

Nechcete se s parametry zdržovat? Stáhněte si náš UTM builder! 😊

Jak může takový odkaz celkově vypadat?

https://digitalniarchitekti.cz/clanek/prediktivni-analyza-a-prognozovani-cesta-k-informovanejsim-rozhodnutim/?utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=2024_06_prediktivni_analyza

  • https://digitalniarchitekti.cz/clanek/prediktivni-analyza-a-prognozovani-cesta-k-informovanejsim-rozhodnutim/ : základní URL webové stránky.
  • ? : analytický nástroj detekuje, že následuje UTM parametr.
  • utm_medium=social : označuje, ze kterého média návštěvník přišel, v tomto případě je to neplacený social.
  • & : tento symbol odděluje jednotlivé parametry od sebe.
  • utm_source=facebook.com : ukazuje, ze kterého webu návštěvník přišel, v tomto případě je to sociální síť Facebook.
  • utm_campaign=2024_06_prediktivni_analyza : zaznamenává, se kterou kampaní návštěvník konkrétně interagoval.

Použití v různých reklamních systémech

Google Ads

Každý reklamní systém se k UTM parametrům staví jinak. Google Ads kampaně nevyžadují parametry. Google Ads a Google Analytics spolu umí komunikovat, protože jsou od Google, takže je můžeme propojit a všechny potřebné informace se odešlou samy.

Pokud chcete vytvořit UTM parametr, použijte přímo builder od Googlu.

Facebook

Facebook reklamy poskytují možnost přidat UTM parametry přímo při tvorbě reklamy. Nástroj vás snadno tvorbou parametru provede.

Tvorba URL parametru v Facebooku

Sklik

Sklik vyžaduje UTM parametry, ale nemusíte je přidávat ručně. Můžete zapnout automatické tagování URL, které to udělá za vás.

Další použití a práce s UTM parametry

UTM parametry lze tvořit na každý odkaz, který vás napadne. Nemusíte využívat parametry pouze pro placené reklamy – lze měřit prokliky z jiných webů přes affiliate, prokliky odkazů v podpisu vašeho emailu, neplacené příspěvky na sociálních sítích, v newsletteru atd.

Pokud nejste spokojeni s délkou odkazu po přidání UTM parametrů, jednoduchým způsobem jej můžete zkrátit např. díky nástroji Bitly.

Nástroje na UTM parametry

Existují různé nástroje pro UTM značení, jak již bylo zmíněno výše, například builder od Google, či tento český Jak měřit web. Pro naše klienty využíváme vlastní nástroj pro značení upravený přímo na míru každému klientovi.

Náš interní nástroj pro tvorbu UTM parametrů

Potřebujete pomoci s implementací UTM strategie? Neváhejte se nám ozvat!

Rozdíly v automatickém UTM tagování vs. ruční

Ruční UTM značkování vyžaduje manuální přidávání parametrů do URL, což poskytuje vysokou míru přizpůsobení a přesnost, ale je časově náročné a náchylné k lidským chybám. Tato metoda se hodí pro menší projekty, kde potřebujeme mít detailní kontrolu nad daty. Naopak automatické značkování využívá nástroje k automatickému přidávání parametrů, čímž šetří čas a minimalizuje chyby, což je ideální pro velké a pravidelné kampaně. Automatické značkování však může vést k obecnějším datům a nesrovnalostem, pokud není správně nakonfigurováno.

Vyhodnocení kampaní dle UTM

Všechny označené kampaně lze poté nalézt v Google Analytics, kde můžete na základě výsledků vyhodnocovat jejich výkonnost. Případně můžete jednoduše tyto data přesunout do Looker Studia, kde poté můžete vyhodnocovat jednotlivé kampaně mezi sebou.

Rádi byste své výsledky hezky vizualizovali, orientovali se ve výstupech a mohli se rozhodovat na základě dat? Koukněte na náš článek jak je možné tvořit reporty a vizualizace nebo nás jednoduše kontaktujte a domluvite si s námi konzultaci zdarma!

Vizualizace UTM kampaní

Článek aktualizován ke dni 13.6.2024.

Přejít nahoru